Article Image
AANILTCU VAL IVÄG THG VE eUUM JA. MUD SMMITe Stockholmsbetraktelser. ILL. I våra föregående uppsatser under ofvan. stående rubrik hafva vi tagit oss friheter göra åtskilliga anmärkningar mot det sät hvarpå styrelsen för Stockholms stad gåt tillväga. Men just derföre är det både er pligt och ett nöje för oss, att med tacksambet erkänna det lika ovanliga som berömvärda nit som nämnda styrelse. ådagalag genom att ga allmänhetens önskningar til mötes i afseende på ordnandet af Norrmalmsgatan, hvilken torde blifva den trafikled som företrädesvis kommer att begagnas af dem hvilka skola besöka de, såsom det vill synas. ganska storartade utställningarne i Humlegården under det snart inträffande tolfte allmänna landtbruksmötet. Avnu för några veckor tillbaka befanns största delen af Norrmalmsgatan i ett högst bristfälligt skick. Den har nyligen blifvit omlagd och försedd med breda trottoarer, och har derigenom plötsligen blifvit förvandlad till en utmärkt vacker gata med den af bestyrelsen för landtbruksmötet bekostade prydliga ingångsporten till Humlegården i fonden. Men ännu återstår en åtgärd, påkallad af prydlighetsskäl, hvilken af tomtegarne vid nämnda gata bör vidtagas. Vi mena uppsnyggandet af de ytterst ruskiga plank som omgifva några af de der belägna byggnadstomterna. Den kostnad som en sådan uppputsning medför är högst obetydlig, särdeles om i betraktande tages det ökade värde som alla egendomarne vid oftanämnda gata erhålla genom det prydligare skick hvaruti Humlegården redan blifvit försatt och snart torde försättas uti. Ty vi våga antaga, att det icke skall dröja särdeles länge, förr än styrelsen för Stockholms stad finner sig af allmänna opinionens påtryckning mnödsakad, att vidtaga åtgärder för Humlegårdens öfverlåtande till staden, för att ordnas till en vacker promenadplats, hvartill den är så utmärkt väl lämplig och erbjuder rikare resurser än någon annan plats i hufvudstaden, Man skall möjligen här invända: Carl XIII:s torg — eller Kungsträdgården som det nu återigen börjar kallas — är ju fortfarande lämpligt äfven för den uppväxande ungdomens oskyldiga lekar? Men vi taga oss friheten svara: utan tvifvel blir Kungsträdgården förskönad genom de gräsplaner som snart blifva anlagda der, men de skola högst betydligt inskränka det område hvarå ungdomen fritt kan röra sig. En lämplig ersättning härför kan utan svårighet beredas i Humlegården, och man bör aldrig förbise, att tusentals barn uppväxa här, hvilka icke äro i tillfälle att utom hufvudstaden erhålla sådana kroppsöfningar i fria luften, som äro ahsolut nödvändiga för deras sunda utveckling. Med hvad som nu anförts afse vi att fästa allmänhetens och Stockholms styrelses synnerliga uppmärksamhet på ett af de ändamål som böra tagas hänsyn till vid Humlegårdens framtida användande, och att nämnde styrelse icke bör försumma första lägliga tillfälle att för hufvudstadens behof söka förvärfva Humlegården. Den utgör en jordyta af tjugufem tunnland, — och är en possession af stort värde och stor användbarhet. Men huru angenämt det för oss varit att i ett fall loforda Stockholms styrelses åtgärd med försättande af Norrmalmsgatan i förbättradt skick, så nödgas vi uttala vårt klander öfver det bristfälliga skick hvaruti det nya salutorget på Norrmalm befinner sig. Det är nemligen nu i vida ruskigare skick, än före den tid det blef stadens tillhörighet. Förr begagnades det åtminstone till planteringsland, hvarpå stundom tobak odlades, och man kunde då trösta sig dermed, att de som önskade röka äkta havanna cigarrer, för billigt pris, kunde erhålla, råvaran der till producerad inom hufvudstadens staket. Jernvägsbyggnadsstyrelsen erbjöd sig för några år sedan, att förse ifrågavarande salutorg med den behöfliga fyllningen, och till ett särdeles billigt pris. Om detta anbud då antagits hade torget nu varit för sitt atsedda ändamal användbart: Annu kan icke Barnbusträdgårdsgatan trafikeras af åkande, eburu just denna gata är den som, ifall den vore farbar, skulle af de allra flesta begagnas till och från jernvägs stationen. För att göra den farbar erfordrades blott att en provisionel träbro för körande anbringades, i stället för den nu befintliga, hvilken endast är afsedd för gående; Man bör icke dock nulängre klandra stadens styrelse för slöseri. Derigenom att jernvägsbyggnadsstyrelsens anbud att förse det nya salutorget ined enlig fyllning, icke atitods, insparades en utgift, hvarigenom torget Vvåsserligen nu till eltt afsedda Ändamål redan ett par år kunnat begagnas, men. också en inkomst uteblifvit, som troligen nu ingår till stadskassam Vi förmoda nemligen att de

22 juli 1868, sida 3

Thumbnail