j lära och sjelfständighet. . hufvud följde han med stort intresse de politisk; Utrustad med ett god händelserna och hans minne var lika klart son hans omdöme. Hans enskilda lif, med dess hede; och rättskaffenhet, förvärfvade honom mångas akt ning och vänskap. (SNÄLLPOSTEN.) — Oförmodadt hinder. Från Göteborg skrefs i lördags: I går på eftermiddagen straxt före det ångfar tyget Hero skulle till Hull öfverföra en laddning emigranter, infann sig polismästar Löfmark jemte polistjenstemän ombord på fartyget och förbjöd detsammas afgång, förrän passagerarne blifvit räknade. Denna åtgärd företogs på order från Landshöfdingeembetet, enär man haft giltiga skäl att förmoda det antalet af inskeppade emigranter, som förut i dag afgått med ångfartyget Cato, vida öfverstigit det antal fartyget enligt lag finge medföra, med anledning hvaraf man förmodade att samma lagstridighet skulle komma att begås på Hero. Så var också ganska riktigt förhållandet, besigtningscertifikatet för detta fartyg, som är besigtigadt i England, innebåller att detsamma endast får medföra 321 personer, och ombord fanns ett vida större antal. För att under sådane förhållanden afresan skulle kunna förhindras, lät polismästaren vederbörande tulltjenstemän försegla ratten med tullkammarens sigill, hvarjemte stadgades att i dag på morgonen en ordentlig räknin; och utgallring skall ega rum, så att fartyget vi sin afgång icke kommer att medföra ett högre antal passagerare än det lagliga. Så välbetänkt denna åtgärd var — yttrar G.-P.— och hur tacksam man i mensklighetens intresse måste vara ordningens upprätthållare för detta kraftiga steg, kan man dock lätt föreställa sig, hvilken oerhörd villervalla, som härigenom uppstod. Den som var i tillfälle att i går afton betrakta det kaos, som ångfartygets inre erbjöd af gråtande, skrattande, svärjande och hojtande grupper, af koffertar, kistor, sängkläder och husgerådssaker kastade huller om buller, såg samma skådespel upprepadt i de omkring fartyget liggande pråmarne, ja, till och med på kajen framför Nya tullhuset, han kunde säkerligen icke underlåta att af innersta hjerta beklaga alla dessa stackars menniskor, som ha så oändligt brådtom att lemna sina fäders land, för att i ett okändt och främmande så ovissa öden till mötes. var — Ångfartyget Gotland, som sistlidne onsdag gick af stapeln vid Bergsunds mekaniska verkstad, mäter i längd 130 fot, bredd 25 fot och ljupgående med last akter 9 fot. Fartyget har maskiner om 60 hästars kraft af Wolfs Kkonstruktion, som skola framdrifva det till en fart af 10 knop timmen. På fördäck är placerad en ångwinch för tning och lossnng, med hvilken winch äfven farygets ankare kunna lättas. Ångwinchen tager sin Wwga från stora pannan. Bränsleåtgången under fartygets resa är beräknad uppgå till 12 kubikfot ol i timmen. Kolboxarne kunna rymma 300 tunor. Fartyget har tvenne salonger, en akteroch n förut. Den förra har 6 och den senare 8 ligglatser. Dessutom har det 15 hytter med 2 liggHlatser i hvarje. Af dessa 15 hytter äro 5 belägna på läck under en öfverbyggnadt i likhet med hvad om finnes på ångfartyget Wisby. Genom såväl alongerna som hytterna, både under och öfver läck, gå dubbla värmeledningsrör. I befälhafvaens hytt finnes anbragt en loggapparat af hr Peterssons uppfinning. WFartyget kan inalles inrymna omkring 300 passagerare. På dess däcks öferbyggnad är styrhuset beläget. Tvenne rymliga ustrum finnas. Fartyget är lätt skonerttackladt mr a ch dess besättning skall utgöras af 12 man.