Article Image
(Insändt.) Tankar om skolgymnastiken och dess framtida ordnande. (Slut från onsdagsblaciet.) Gymnastikläraren, som utom teoretisk och raktisk skicklighet i sitt fack borde innehafva humanistisk bildning, skulle hafva fölande åligganden: ; a) leda och undervisa vid gymnastiktimnarne, som för åtminstone nå pra klasser kunde vara föensomma; b) hålla de nämnde föreläsningarne; c) meddela sjukgymnastik åt sjukliga elever, med biträde af åtminstone en medbjelpare; d) hafva uppsigt öfver baden; e) till skolrådet inkomma med förslag till förbättringar i hvad som rör elevernas fysiska välbefinnande, samt AN med föräldrarne rådgöra om deras diet, enlighet, softid, bädd, beklädnad m. m,, så ex. framhålla vigten af vida, viga och ej fina kläder; som afhålla gossen frå ch grundlägga såväl förnäm högdragenhet rån leken. som sjuklighet och klemighet. Frukten och fördelarne af en sådan anordning skullo blifva följande: e) Gymnastiken, som under tidernas lopp. blifvit siktar 2 Ölen till ett bröd— rke och en för u ens kroppsliga helsa ensam flskray teoretisk-rmckanisk ;vångsapparat, skulle ärigenom återfå den värdighet och plats den rätteligen bör mtaga, oh hos forn-grekerna. intog såsom ett dot mäktigaste oll. ildrisgsmedel, som ej olott öjer fosterlandskänslan och förenar äv lika samhällskl; a utan ock starkt beästar och brå till mognad individens hela. Isinnehåll, de detsamma ett uttryck hela hennes yttre menniska och derigenonma ridande friskhet och behag ilifvet, Om en älunda bildad lärd man kunde man ej mera ga med befogenhet såsom ofta nu: han är läst, opraktisk, tafatt, sned, konfys o. s. v... Nej, såsom fordom i Hellas kunde man säga: denne man är bildad, ty han harej slafrens eh barbarens oharmoniska gångn. b) De föreslagna anordningarne skulle ej ;ka skoltimmarnes antal. ec) Genom sina teoretiska föreläsningar blefve den nm ringaktade gymnastikläraren ikställd med de öfrige lärarne, aktad af demt eh eleverna, hans ämne till åra och gagny wonom sjelf till uppmuntran. d) Genom dessa föreläsningar aflägsnadigs let missförhållande som nu eger rum, att, nglingar, som komma till bildningens bör

11 april 1868, sida 3

Thumbnail