— Skada å jernvägsbank. Snällposten meddelar följande rapport om de skador, som under stormen den 6 dennes tillfogades jernvägsbanken i Malmö: Efter flera dagars hårdt blåsande uppväxte härstädes torsdagen den 6 dennes en svår storm från VNV, som på aftonen blef orkanlik och fortfor sådan till nära midnatt, då den började småningom aftaga. Sjögången i Sundet var våldsam. Vattenhöjden var dock omkring kl. 7 e. m. ej mer än 3 å 312 fot öfver daglig, och någon skada hade då ännu icke skett å jernvägsbanken på stranden mellan Malmö station och Sege. Men före kl. 9 e. m. steg vattenhöjden mer än 5 fot öfver dagligt, så att sjön började löpa öfver jernvägsbankens yttre stenklädnad, som skadades på flera ställen och på en punkt utrefs så betydligt, att jernvägen innanför hotades med utskärning. Längre åt öster, der jernvägsbankens långsluttande dosering åt sj sidan är torfklädd, men nu var lös af källossningen, började sjögången utskölja banken och angripa barlasten, så att banvakten ansåg sig tvungen att för nedgående tåget n:r 29 från Jönköping, hvilket af motvinden blifvit fördröjdt, kl. 9,45 e. m. visa stoppsignal midtför vron till exercisfältet. Sedan maskiningeniören och stationsinspektoren med flera af banans befäl tillkommit, togs tåget öfver den farliga punkten. En stund derefter hade sjön redan utskurit barlasten derstädes, så att tvärstockarnes ändar jemte ena skensträngen sväfvade i luften på två olika sträckor. Nu företogs genast att, såvidt tillgängliga materialier medgåfvo och nödiga arbetare kunde under natten erlållas, uppsätta provisoriska bålverk till förekommande af jernvägsbankens totala utsköljning, som på flera hundra fots längd hotade, men lyckligtvis började före midnatt vattnet att falla, hvarförutan arbetet möjligen blifvit fruktlöst och jernvägen för en längre tid afbruten. Under återstoden af natten uppfördes träbäddningar till uppbärande af jernvägens öfverbyggnad, så att banan redan på morgonen blef återställd i farbart skick och ingen rubbning i bantågens regelbundna gång inträffade. Efter dagens inbrott visade sig ytterligare förutom åtskilliga smärre skador å banvallen, att trästängslet åt den mellan jernvägsbanken och sjön belägna ängsmarkens sida blifvit af sjögången splittradt och bortfördt på hela sträckan till Qvidingshus. Deremelllan och Lommavägen (9000 fots längd) hade deremot såväl stängslet som jernvägsbanken blifvit skyddade af de stora massor packis, som af stormen blifvit indrifna i bugten och på kusten. Samma ismassor hafva likväl hindrat vattnet i Sege å, hvilken efter sista tidens regn flödat betydligt och öfversvämmat kringliggande marker, att utkomma i sjön, så att till och med i dag har vattenytan i ån såväl inom som utom jernvägsbron vid Sege visat sig vara 2!(2 å 3 fot högre än vattenytan i öppna sjön. Malmö den 8 Februari 1868. N. Fr. Frykholm.