Article Image
HN NN STU YGDIVET A0D2E, LUIANIPG OYIR HCURGALLINIUS ät i öfverensstämmelse med sistnämnda nådiga br .Jupprättade särskilda tariffer öfver frakten fi vissa gröfre varuslag och råämnen i större pa Itier, under vilkor, att skälen till beslut angåenc sådan nedsättning, hvarom här är fråga, skola hvarje fall fullständigt intagas i styrelsens prot koll; samt att vid hvarje års slut anmälan om under året vidtagna dylika fraktnedsättningar ska dhos E. K. M:t i underdånighet göras. Ehuru styrelsen således först vid innevarand års slut borde till E. K. M:t ingå med den w derdåniga anmälan om beviljade fraktnedsättnir gar, som uti sednare momentet af nådiga bre vet den 10 Maj detta år anbefalles, så finner si styrelsen likväl föranlåten att redan nu derme inkomma i sammanhang med den underdånig förklaring, som styrelsen anhåller att få afgifv rörande vissa i offentligt tryck under de sed nare dagarne synliga anmärkningar emot de ge mensamma frakttariffer för vissa råämnen ifrå: en del stationer på Köping—Hults jernväg til Göteborg, hvarom öfverenskommelse blifvit träf fad mellan styrelsen och direktionen för nämndi Jernväg. På grund af tillåtelsen att medgifva nedsätt ning med högst 20 procent af förut gällande ter hafva följande modifikationer blifvit med gifna: a) Under den 7 Juni för malm och tackjerr från Örebro till Norrköping 12,9 mil, ifrån 23 til 18 öre per centner, gällande till och med Oktobei månads utgång; och vidtogs denna nedsättning afsigt att tillvinna statens jernvägar den ej obe tydliga transport af malm och tackjern från Nors till Norrköping, hvilken förut och utan frakt lindring äfven hädanefter under seglationstid effektuerats från Nora till Arboga och vidare sjöledes till Norrköping. Med 18 öre frakt från Ör bro till Norrköping ställa sig omkostnaderna på båda vägarne lika pr centner. 5) Under den 7 Juni för tackjern och stångjern från Björneborgs station till Göteborg, 25, mil, ifrån 39 öre till 31 öre centern, gällande till och med Oktober månads slut —, för att ställa frakten på jernväg från Björneborg till Göteborg lika stor med den, som skulle erläggas ifall effekterna transporterades från Björneborg på jernväg till Kristinehamn, 1,1 mil, och vidare sjöledes till Göteborg, hvilken, alla omkostnader -inberäknade, utgör högst 31 öre centnern, ce) Under den 29 Juni för skogseffekter i vagnslaster enligt bilagde cirkulär JM 176, som beämmer dels beräkning af frakten för dylika varors både vigt och kubikinnehåll, dels en successiv nedsättning under förut gällande tariff i mån af transportvägarnes längd, nemligen för dyrbarare virke, såsom plank och bräder, från och med 19,6 mil tilldess att rabatten vid 30 mils transport uppgår till 20 procent, och för sämre virke, såsom gärdsel, stör och ved, vid längre transporter än 10 mil, till och med 20 mil, då nedsättningen uppnår 20 procent. Dennx åtgärd är föranledd deraf, att frakten för de ifrågavarande produkterna från det inre af landet, synnerligen Småland, till de långt aflägsna afsättningsoch export-orterna i hög grad förlamade rörelsen och hindrade dess påbörjade utveckling, hvarigenom jernvägen ej ände än näringen måste lida, helst ifrågavarande trakter hafva högst obetydligt af andra produkter, som kunna blifva föremål för jernvägstransporter. Enligt den förra tariffen utgjorde frakten vid 25 mil för en tolft plank om 45 kubikfot, eller 18 centner, 6 rdr 64 öre, men är enligt den nya 5 rdr 76 öre, som onekligen i alla fall, såsom transportkostnad betra ktad, är en ganska betydande del af varans rde, helst när man ihågkommer att de flesta skogsprodukter skola samlas från betydliga afstånd på sidorna om jernbanan. Den särskilda nedsättningen för ved är föranvledd af samma orsaker, dock med särskildt afseende på möjligheten att derigenom utsträcka det område inom Södermanland, hvarifrån hufvudstaden kunde förs med ved, och som förut var inskränkt till omkring 9 mil, eller Sparreholms station — en itgärd som syntes så mycket vigtigare som det kunde förutses att efter östra stambanans öppnande till Norrköping de orter invid banan, som hade närmare väg till Norrköping, skulle i annat fall hufvudsakligen dit afyttra dylika sina skogsprodukter. d) Under den 3 Juli för tackjern, som från Nora försändes öfver Örebro till Göteborg, inill Oktober månads slut 122 procent på frakten rån Örebro till Göteborg, emedan samma tack: ern i annat fall gått öfver Arboga och vidare sjöedes till Göteborg. e) Den 9 Augusti för tackjern och stångjern rån Degefors station till Göteborg 24,5 mil från 7 till 35 öre centnern, att gälla intill Oktober nånads utgång, emedan jernvägsfrakten från vämnda station 2,4 mil jemte sjöfrakt och omkostvader från Christinehamn till Göteborg under sommaren utgjorde samma belopp eller 35 öre. f) Under den 28 Oktober för jernmalmer från Dalkarlsbergs, Wikers och Mogrufve malmfält i Nora bergslag, från Örebro till Hasselfors, Svartå, Degerfors och Björneborgs stationer. Frakten hbetämdes till 14 öre centnern till de 3:ne första och 16 öre till den sistnämnda stationen, i stället ör respektive 15, 17, 18 och 20 öre. I sammanhang härmed är frakten för samma slags mälmer nedsatt med 20 procent under den vanliga malmtaxan mellan Nora och Örebro. Anedningen härtill är de nämnda malmfältens begenhet 1 mil sydvest om Nora station och ättheten att för billig forlön under vintern transvortera malmerna direkte från grufvorna till de nämnda -jernverken, hvarest en betydlig del af lessa pe förbrukas och dit afstånden på vinrylgarna äro ganska ringa i jemförelse med omgen öfver Nora, Örebro och Laxå. Såvida båda ernvägarna skola Kunna hemta någon fördel af lenna högst betydliga transport, är det nödvändigt ut hålla frakterna ytterst låga, synnerligen som sransporten med formän tillskyndar bruksegarne len ganska afsevårda förmånen, att målmen af ormännen levereras direkte vid masugnen, då dermot den som ankommer på jernväg måste särkildt forslas från stationen till den mera eller nindre aflägsna könsumtionsplatsen. g) Den 2 December för spanmäl och mjöl till 0 öre centnern emejlan alla stationer på Vestra ich Södra stambanan, der frakten enligt gällande axa för närvarande är högre, hvilken nedsättning notsvarar nära 20 procent på de längsta afstånlen; hyartill den 9 dennes kommit en särskild jestämmelse, att frakten för spanmål och mjöl rån de stationer på ra stambanan till Upsala, r detta ed skulle innebära en ån större nedtning, skall beräknas till respektive 91 ock inill 95 öre centnern, trangportkostnaden mellan stockholms bangårdar oberäknad, Dessa nedsättingar gälla således alla distanser som öfverstiga 7 mill Skälet till dessa bestämmelser är nödndigheten att, sedan Mede blifvit stängd, un-: ler ön inträffande, förhållanden med landets spannålstillgångar så vidt möjligt underlätta tillföreln af spanmål och mjöl till hufvadstaden och wrdligare delar af landet från orter, der tillgånsar derå kunna förefinnasg, : ; h) Den 9 dennes för salt i vagnslaster från Göheborg till Stockholm och Norrköping, ifrån reektive 55 och 48 öre till 44 öre centnern eller D och, I procent, med anledning deraf, att till Stockholm testinerade saltlaster blifvit genom den rmiga och kalla årstiden hindrado att ingå i tersjön samt derföre af egarne beordrats till ötheborg för att derstädes lossa. Dessa. äro de modifikationer, som styrelsen på rund af Eders Kongl Maj:ts bemyndigande enigt nådiga brefvet af den 10 sistlidne Maj vidtasit, och hafva alla varit föreskrifna dels af sty:elsens åliggande att i möjligaste måtto söka förska inkomsterna för jernvägen, hvartill hörer inedandet af sådan trafik, som icke utan särskilda itgärder kommer jecuvigon till godo, dels af sålana undantagsförhållanden, öm hatva sin grund ti vissa industriidkande orters belägenhet inbörles och med afseende på stambanörnas sträckning, ler som framkallats åf årets felslagna spanmålsufkastning. Slutligen anhåller styrelsen att i sammanhang värmed få redogöra för grunderna för öfverensr-ommelsen emellan stvrelsen och direktionen för

16 december 1867, sida 3

Thumbnail