YTV ar SSV året TRIVAR Uv PRDRA net som gjort haveri, samt det andra från Gotland af innehåll att skonerten Alma vid tiden för stormen inkommit i Gotländsk hamn utan all skada. RO — Tacksägelseadress. I Svenska Amerikanaren läses! Till de ädle gifvare i fosterlandet, som genom hr Lange till Sällskapet Sveas bibliotek förärat en större samling värdefulla böcker, musikalier och planschverk, få vi härmed frambära vår varma och innerliga tecksägelse. Att Sverges folklige konung och arfprins äfven med gåfvor ef samme slog ihågkommit dess söner i denna fjerran sflägsna verldsdel, har ytterligare förhöjt skänkens värde. . Ehuru varande medborgare i detta nya land, hysa vi dock en oförminskad kärlek för det Gamla Sverge, dess minnen och lit teratur; och på samma gång det gläder 085 alt i denna gåfva se bevis på deltagande i fosterlandet lör dess söner, hvarhelst de än befinna sig, finna vi äfven deri en borgen för att det kära svenska modersmålet länge skall lefva bland Svenskarne och deras ättlingar i Amerikas Vestern. Chicago den 10 Oktober 1867. N Å Sällskspet Sveas vägnar: Fr. T. Engström Ordförande. Fr. Bergland Sekreterare. —L-— — Vinterpostföringen mellan Sverge och Finland. Den komitå, som varit tillsatt att utreda huruvida en vinterpostföring melien Sverge och Finland låter verkställa sig, har afslutat sitt arbete och inlemnat till regeringen en redogörelse öfver den gjorda undersökningen. Den föreslagaa ävgbåtslinien skulle blifva mellan Hangö Udd och Dalarö. Skulle is pågongång hindra postångfartyget att gå fram till Dalarö, kommer posten att landsättas i närheten af Hufvudskär. Hvad angår beskaffenheten af det ångfartyg, som kan för ändamålet anses lämpligast föreslå komiterade, på grund af den erfärenhet kapten Höggren i egenskap af befälhafvare å ångfartyget Polhem varit i tillfälle inherata, att ifrågavarande ångfartyg måtte i afteende å konstruktion, förbindningar och inredning, byggss i hufvudsaklig öfverensstämmelse med vinterpostångfartyget Polhem, med den skilnadlikväl, att dess dimensioner ökas till en längd af 120 fot, bredd 23 fot, djupgående akter ej öfver 9 fot samt med utrymme för 5 å 600 tunnor kol i boxarne. . Maskinen bör iemväl tillverkas i likhet med den för närvarande å ångfartyget Polhem befintliga, dock ökad till 100 hästkrafter, förses med två ångpannor, samt vara beräknad att framdrifva fartyget med en hastighet af minst 10,5 knop i timmen på jemn lastlinie. Fartyget bör dessutom förses med en afrundad Hfuerbyggnad af jernplåt med jernräcke samt med luckor å sidorna, att nedfällas vid utoch intagning af båtar, ankare och gods. Allt listverk utombords bör såvidt möjligt är undvikas. Föröfrigt anbringas en ångwinch med tillräcklig kraft för ankarnes hemvindande jemte öfriga behof; en Rörledning från ångpannan rund öfre delen af fartyget, såväl för fartygets uppvärmning som till förekommande af isbildning; samt ett — Styrhus med tillräckligt utrymme för befälhafvaren ätt der föra fartygets bestick. Tacklingen bör bestå af 2 master med gaffelsegel, stagfock, samt bredfock, och böra seglen, såvidt möjligt är, kunna skotas och gigas på däcket under öfverbyggnaden. Riggen bör vara af tågvirke. Med fartyget böra följa två lifräddningsbåtar af jern, placerade på döck, samt en mindre båt, placerad å öfverbyggnaden, för att vid andra tillfälliga behof användas. Utom sjelfva ångfartyget anse komiterade nödvändigt att i och för vinterpostföringen anskaffa fem stycken isbåtar med tillbehör, byggda ilikhet med dem, som redan finnas förlagda på särskilda platser för postföringen mellan Gotland och fasta landet, och hvilka böra stätionerak vid Dalarö, Hnfvudskär, Salöga, Hangö Udd och Hangö fyr. Rörande fartygets inköpspris finna sig komiterade af flera skäl förhindrade att uttala något bestämdt yttrande, utan tillstyrka i detta afseende lämpligast att infordra kostnadsförslag från rikets bäst ackrediterade verkstäder. Upplysningsvis få dock komiterade nämna, att ångfartyget Polhem komplett färdigt med fulla inventarier kostat omkring 110,000 rdr. Under förutsättning att fartyget gör 10.5 knops fart, bör distansen mellan Hufvudskär och Hangö håk kunna tillryggaläggas på 14 å 15 timmar. Komiterade anse derför, för att kunna vinna regulier kommunikation mellan Sverge och Finland två gånger i veckan, att fartyget under vanliga förhållanden bör afgå från den ena ändstationen på efte middagen före skymningen för att kunna inträffa omkring kl. 8 följande morgon vid den andra ändstationen, der det förblefve qvarliggande öfver en natt till påföljande dags eftermiddag, med undantag af en gång i veckan, då det måste afgå på eftermiddagen samma dag som det framkommit. Men som dessa turer torde anses nug mycket forcerade, helst under den kallare ärstiden, så våga komiterade, i händelse ett gynnsamt resultat i öfrigt vinnes, föreslå att framdeles utväg måtte beredas för anskaffande af ytterligare ett ängfartyg. ER — Patriotiska sällskapet. Vid sammankomsten den 7 dennes beslöt sällskapet utdela följande belöningar och understöd: 1D Åt hustru Elisabeth Hysing i Knifsta socI ken af Stockholms län samt Peter Jonassön i I Lida, Längasjö församling af Kronobergs län, hvardera 30 rdr för väl vitsordad barnaundervislning. 2) För bersmlig odlingsflit: åt soldaten Johan Ström i Kalfviks socken af sistnämnda län medaljen med inskrift och sällskapets emIblemer samt Per Zachrisson i Ofvanåker, Delsbo I socken af Gefleborgs län, den mindre medaljen med konungens bröstbild; samt 3) för trogen