Article Image
— Aftonbladets följetong. Vi afsluta i dag Gustave Aimerds De osynliga i Paris, som, uppriktigt sagdt, betydligt understigi: de förväntningar vi gjorde oss derom, då början deraf bef synlig i Patries följetong. Efter afslutande af första afdelningen af dessa skildringar, som bildar ett helt för sig, har författaren tagit sig en längre tids hvila och vi kuvna först då vi sett, att en fortsättning verkligen kommer och burudan den är, bestämma oss för, huruvida det kan vara skäl att längre följa denaa författare på hans äfventyrliga utflykter. Emellertid skola vi i morgon börja i vår följetong med dela en öfversättning af ?The Village on the cliff?, af miss Thackeray, en dotter at den berömde engelske författaren. Engelska pressen har varit enhällig i sitt beröm öfver detta arbete. Times yttrar t. ex. derom: ?I jemförelse med vanligen förekommande tre-vrolyms-romaner, är nu föreliggande korta berättelse att likna vid ett kabinettsstycke af fulländadt utförande, vid sidan af ett tjog qvadratalnar dekorationsmåleri... Vi tilltro 088 att kunna lyckönska författarinnan ätt ha ärft några af sin utmärkte faders mest framstående litterära förtjenster... men förf. är dessutom i besittning af för henne egendomliga gåfvor, en förmåga att noggrannt analysera sionesrörelser, och en synnerlig talent i teckningen at de landskap i hvilka hon låter sina personligheter uppträda. Så betydande är hennes förmåga att åskådliggöra, att vi icke kunna blott helt lugnt säga: ?Detta är en liflig och sann tafla?; utan vi inandas omedvetet, medan vi läsa, det skildrade ställets egen atm: sfer.?

20 augusti 1867, sida 3

Thumbnail