Article Image
— Kristina Nilsson. Her Mejestys Theatre i London gaf fredagen den 2 dennes sin sista representation för säsongen. Från att göra mycket dåliga affärer har denna teater alltjemt efter Kristina Nilssons ankomst gjort det mest lysande och salongen har varit så öfyerfull, att ett stort antal amatörer, hellre än att icke alls få plats på (teatern, åtnöjt sig med att från korridorerna höra utan att se föreställningarne. Och orsaken till allt detta har varit Kristina Nilsson — den uppstigande stjernan?, såsom Times kallar henne. I sin återblick öfver teaterns verksamhet under :äsongen yttrar Times vidare? Ingentiog kunde skaffa penningar i Her Majesty:s Theatres kassa. Dystra vorö aningarne, då plötsligen framträdde en ny sångerska, hvars namn visserligen var om-: taladt i musikaliska kretsar men blott. som en stjerna af andra ordningen i jemförelse med m:me Miolan Carvalbo, som på Theåtre Lyrique i Paris strälar klar och allsmäktig. En och annan, som nyss kommit från Paris, berättade huru en ung svenska vid namn Kristina Nilsson sjungit Nattens drottnings?, parti så som det aldrig blifvit sjunget förut. Någon annan hade sett den unga svenskan i den franska bearbetningen af Verdis Traviata; en annan med tillfredsställelse hört henne som lady Harriet i Martha. Emel lertid blef hon engagerad och uppträdde d. 10 sistl. Juni för första gången som Violettai ?Traviata.?. Vi ha ingen afsigt att för närvarande inlåta oss på Kristina Nilssons artistiska egenskaper. Hon tog första aftonen hela det operaälskande London med storm och har bibehållit sitt välde öfver

12 augusti 1867, sida 2

Thumbnail