Som i den förteckning å Svenska fartyg, hvilken det äligger Kongl. Commerce Collegium att upprätta i och för införandet å sådane far af ett å Englands och Frankrikes handelsfiottor antaget universelt signalsystem, skall upptagas, bland annat, fartygets hemort; men uppgift derom ofta saknas, då anmilan hos i Kongl. Uollegium fören om erhållande af Svenskt fribref, samt binde och uppehåll derigenom uppistrering för nämnda ändafning å berörda skeppsndling af erforderliga signalbokstäfver, har Kong!. Collegium velat härigenom erinra vederbörande om nödvändigheten af att, vid anmälan om fribrefs utfående, ställa sig till noggrann efterrättelse den i 4 af Sjölagen den 23 Februari 1864 gifna föreskrift, att rederi skall bestämma den ort, hvilken såsom fartygs hemort skall anses, samt när stad är till hemort bestämd hos Maszistraten derstädes och eljest hos kronofogden i orten fartygets hemort uppgilva, hvarötver, enom Magistratens försorg elier af Kronofogden, bör meddelas anteckning å fartygets bilbref, eller, om det icke med sådant är försedt, särskildt bevis utfärdas, som skall fartyget åtfölja. — Stockholm den 21 Juni 1867.