Article Image
RIKSDAGEN. Första kammarens öfverläggning i skolfrågan. Utrymmet tillåter oss icke att fullständigt redogöra för denna utförliga debatt, men vi anse oss emellertid böra återgifva några af de vigtigaste anförandena. Vi göra här början med dem, som afgåfvos af hr Bergstedt och statsrådet. Carlson: Hr Bergstedt. Jag beklagar rätt mycket att ej! samtliga vid denna riksdag väckta motioner i undervisningstrågan blifvit remitterade till ett gemensamt utskott, så att kamrarne kunmat principielt och i ett sammanhang behandla denna vigtiga angelägenhet. Vi hafva nu fått oss till handläggning förelagdt ett litet fragment, en lösryckt flik af en omfattande motion, och äro således inne på detaljbestämmelsernas område, ett fält, som riksdagen hos oss alltför ofta i denna fråga beträdt, icke alltid, som jag tror, till nytta för saken. I detta syfte hafva också de föregående talarne yttrat sig. Jag saknar för egen del pedagogisk erfarenhet, för att häri följa dem, och äfven om jag egde den, skulle jag knappast önska det, emedan jag tror att de närmare anordningarne i afseende på skolans läsordning rättast förbehållas regeringen, som i detta arbete har att följa de allmänna grundsatser, hvilka af den andra statsmakten kunna uppställas. Jag önskar i stället vid detta tillfälle begagna min rätt till ordet, för att påkalla kammarens uppmärksamhet på några sifferförhållanden, som synas mig anmärkningsvärda, och att vid dessa förhållanden knyta nägra allmänna betraktelser. Då man fäster blicken på det som utgör vårt folks och vårt lands särskilda karakter och i sin sammanfattning bildar så att säga samhällets individualitet, så finna vi stora anlag för hög odling, en betydlig rikedom på värdefulla råämnen, rika tillgångar på naturlig rörelsekraft, stor naturlig fallenhet och fyndighet i afseende på yrken och uppfinningar. Men fördelarne af det sednare slaget äro ännu endast i ringa mån tillgodogjorda, företagsamheten är endast yrvaken, arbetets muskler ej tillräckligt stålsatta, den allmänna välmågan under hvad den borde SER Je TNE SDK TENS ESO RR NNE

1 maj 1867, sida 2

Thumbnail