STOCEHOLM den 15 Mars. Sjöfarten och den nya skeppsmätningsförordningen. Riksdagens andra kammare har beslutit en anhällan till K. M:t om utfärdande af en ny ET UraaE angående mätning af handelsfartyg, innehållande sådana bestämmelser, att det lästetal, som påföres fartygen, må vara i möjligaste öfverensstämmelse med derss verkliga storlek och lastdryghet samt att en gång uppmätt fartyg icke må vara underkastadt ommätning oftare, än då det undergått .någon på -lästetalet inverkande förändring.) Samma tillfälliga utskott, som hade tillstyrkt denna framställning, hade äfven föreslagit en anhållan, att K. M:t täcktes förklara, det nu gällande förordningar om skeppsmätning icke må tillämpas för fartyg, som äro uppmätta före den-1Juli 1866, utan-dessas egare tillerkännas rättighet att af vederbörande auktoriteter erhålla bevis öfver fartygens lästetal, enligt den före nämnda tid verkställda mätningen, samt sådana bevis få tjena till efterrättelse vid skeppsumgälders erläggande, intilldess ett nytt skeppsmätnings-reglemente blifver faststäldt: Detta sednare förslag återremitterades likväl af andra kammaren på den grund, att kammaren ej ansåg det vara tillräckligt bevisadt, att fartyg blifvit, vid uppmätning enligt nu gällande förordning, påtörda för stort lästetal. Utskottet har, sedan förra betänkandet afgatfs, blifvit i tillfälle att meddela de kraftigaste bevis i detta fall. och meddelar nu. uti afgifvet nytt betänkande dylika, uti hvilka af erfarne och trovärdige män intygas, att fartyg blifvit i enlighet med den öfverklagase författningen uppmätta till ett så högt lästetel, att det icke står i något rimligt förhållande till fartygens verkliga lastdryghet. Vi återgifva här de ifrågavarande intygen, af hvilka man skall iohemta, att det nya mätningssättets bibehållande skulle vara en säker ruin för den svenska ångbåtsflottan och ett tillintetgörande af de för samfärdseln mellan landets olika delar så vigtiga ångbåtsförbindelserna. Intygen lyda sålunda: ndertecknad, befälhafvare på ångfartyget Svea, intygar härmed att den största last i tyngd som hon intager utgör högst 2000 centner. Med detta, vatten i pannorna, behöfliga stenkol för resan, proviant, passagerare med deras effekter, ligger Svea vanligen 10 till 11 fot djupt, d. v. 8. a fot djupare än hon borde ligga. onstruktören kapten od. E. Carlsund har, enligt kontraktet med rederiet, bestämt att Svea med full last, och allt ombord, får ligga endast 1042 fot djupt. Med detta djupgående är hon i alla afseenden ett dugligt sjöångfartyg, och uppfyller alla fordringar som ett passagerarefartyg Bör hafva. 7 Enligt nya mätarebrefvet af den 29 Juli 1866, som tillämpades den 1 Juli detta år, är Svea mätt till 1081. nyläster, och deruti bestämmes Efven att hon skall inlasta i tyngd 10,800 centner, således 8800 eentner mer än som ofvan är anfördt. Skulle 10,800 centner inlastas i Svea, sjunker hon så djupt, att det gör henne till ett fullkomligt odugligt sjö-ångfartyg, både i afseende på last och passagerare, och man gjorde då bäst att ej släppa henne lös från land. Afofvan anförda sakförhållanden synes klart, att det nya mätare-reglementet ej kan tillämpas på ångfartyget Svea. tockholm den 17 September 1866. P. G. Nylen. Halmstad den 7 September 1866. S. H. T. Kaptenen och riddaren H. hr O, E. Carlsund: Motala. Den nya förordningen om skeppsmätning hål, C ler på att undergräfva Halländska ångbåtsbolaI. et såväl som en del andra ångbåtar. Halland fr blifvit mätt till 24,5 nyläster i stället för förr 7,15, Ellida 25,0 i stället för förr 9,01 och Naja den 25, i stället för förr 9,01 nyläster; och i samma orimliga proportion hafva icke allenast goes till kronan, lastpenningar och fyr båkafgift, utan äfven hamnpenningar, sjömanshus-afgifter och dy blifvit förhöjda. Hvathän detta för oss skall föra behöfver jag icke påpeka, helst våra fartygsturer måste vara sådana, att tvenne inklarermgar och tvenne ut klareringar ega rum hvarje resa, emedan fartygen anlöpa Kjöbenhavn under vägen mellan Malmö och Landskrona, och således utgifterna till kro-nan erläggas dubbelt. Den nya mätningen är också för våra ångbåtar oriktig, enär den bestämt en lastdryghet som betydligt öfverstiger verkligheten. För att visa det så är förhållandet; hafva vi låtit Najaden vid Göteborgs våg inlasta bestämda lasttyngden, och resultatet visade sig då i enlighet med-närlagda bevis. Besigtningsmännen hafva väl inskränkt ä till att förklara det vådligt med sådan last gå till sjös och hålla sjön, men det torde tryggt kunna tilläggas, att så lastadt vore det rent omöjligt gå framåt under sjögång eller storm i ett farvatten sådant som Kattegat. Vi måste alltså hos regeringen söka rättelse uti mätningen och lindring i de öfverdrifna -utgifterna. : För att i förstnämnda hänseende kunna gifva skäl för oss; beder jag bimjukligen att H. H. odhetsfullt ville vara oss behjelplig, genom att fömna ett bevis, innefattande huru djupt hvartdera fartyget enligt dess konstruktion bör och får ligga på last, och huru stor lasttyngd hvartdera fartyget (sedan det innehar kolförråd och vatten) verkligen kan intaga för att blifva. nedör till rätta: lastlinien. Detta skulle ju då blifva fartygens rätta yr och vid sidan af beviset att lata i stället för att ligga på rätt lastlinie, af den tynga mätbrefvet ang.fver, nedtryckts så, att hjulvingarne ligga blott 8 tum öfver den lugna vattenytan, tyckes det mig som om tvekan ej borde hos regeringen uppsti om rätta förhållandet. Huru H. H:s bevis bäst bör ställas eller hvad det närmare bör innehålla för att mest gifva stöd för vår ansökan om upphäfvande af de lästetal, som nu blifvit fartygen åsatte, och fastställande af skälign och rättvisa lästetal, förstår icke jag och vill derom icke försöka att inlåta mi men jag lemnar saken i allt tillitsfullt till H. H:s förvissad att den då ställes p sätt som befinnes mest ändamålsenligt. Jag r endast att få tillägga, huru det för oss vore önskvärdt, att snarast möjligt få mottaga det bevis H. H. täcks lemna oss, för att derefter kun: na låta framställningen till regeringen afgå. Af Najadens mätbref bilägger jag en afskrift, och ewotseende: H. H:s ärade me Idelanden, tecknar jag, med största högaktning; k HArminkliven