Article Image
Ångbåtsförhållanden. Till Redaktionen af Aftonbladet. Nya Dagligt Allehanda, som gerna vill passera bland annat för ångbåtstidning, men som i sjelfva verket icke intresserar sig för ångbåtsväsendet i vidsträcktare mån än hvad ett slags monopol på ångbåtsannonser kunnat inbringa, har under ofvan uppgifna ru: brik i tidningen för den 3 Januari klandrat rederiet i bogseringsångfartyget Färdig. Om klandret inskränkt sig till att bedöma ar oss anbefallda åtgärder, så skulle vi icke bemött detsamma, men då ganvingen i hög grad förnärmas, måste vi på detta sätt läta allmänheten komma till kunskap om rätta förhållandet. iN. D. A. uppgifver: att Pbefälhafvaren ätit i och för en mindre reparation, som ganska väl kunnat uppskjutas några veckor, söndertaga maskinen, då man. ganska väl visste eller kunnat underrätta sig, såvida man ej afvetat det, att flere fartyg voro väntade till skärgården, med destination till Stockholm?, Rederiet visste ganska väl att flere fartyg väntades, och för att uppbogsera några af dem, hade Färdig begifvit sig till Dalarö, men rederiet har icke haft eig bekant förr än N. D. A. derom underrättade, att Färdig varit i behof af, en mindre reparation och att befälhafvaren låtit söndertaga maskinen. Begge dessa uppgifter äro stridande mot savna förhållandet. Endast is och in-enting annat har hindrat Färdig att fortsätta bogseringar i Stockholms skärgård. Kapten Alexandersons mångåriga erfarenhet och det sätt hverpå han fullgjort sina åligganden borde befria honom från obefogadt klander. Att rederiet ej velat drifva risken af ett fåfängt försök att bogsera dessa fartyg genom isen, längre än vanligt, bör

8 januari 1867, sida 4

Thumbnail