TEATER. K. DRAMATISKA TEATERN: Hertig Job, komedi i fyra akter, af Leon Laya. Leon Laya, en förut mindre framstående dramatisk författare, uppsvingade sig med: ens till ett ovanligt stor; namn inom franska litteraturen genom sin komedi Hertig Job, som mot slutet af 1859 gick öfver til-jorna i Paris och allt sedan dess bibehållit gig å scenen, tack vare äfven Gois förträffliga återgifvande af hufvudrollen. I detta arbete her författaren nära slutit sig till den nya realistiska skola, hvars erkända koryf irom dramat då var Dumas sonen. Det är framgången af hans djerfva grepp in i samidens hf, com vi ha att tacka för en hel -kara af stycken, hvilka gått öfver svencka scenen före sin urbild och derföri väsentlig mån hos oss mattat intrycket af denna. Familjen Benoiton t. ex. är ingenting annat än en med några nya beståndsdelar uppblandad, karikerad efterbildning af större delen af Hertig Job. För att återkomma till detta stycke, är det hör som nästan alltid fråga om kärlek och giftermål. Men en tredje, mäktig faktor har trädt till dessa två, och det är just detta element, som utgör kännetecknet på den ny-franska realistiska komedien. Det är penningen, hvilken der spelar en lika vigtig roll som de båda andra, penning. u, om hvars betydelse som dramatiskt moliv vära förfäder knappt drömde. Det är från början till slut i Hertig Job penningen, kapitalet och räntan, som diskuteras, vändes och synas från alla sidor, ända från samtalet mellan Jean och Valette till slutscenen. Men just härigenom blir denna komedi ockeå en trogen bild ur det moderna lifvet, framför allt naturligtvis det franska. Och då författaren orubbligt visar en fast, sedlig ståndpunkt, utan att pruta på sina starkt utpräglade åsigter, hvilkas egentliga bärare hufvudpersonen är, eger dessutom stycket ur högre synpunkt ett värde, som än mer höjes af den bestämda, väl hållna karektersteckningen, den enkla, men klart utvecklade handlingen och den fint behandlade, underhållande och väl skrifna dialogen. Handlingens bufvuddrag äro följande: En