före akt, att de icke trampa hvarandra på fötterna, icke knuffas eller bråka, ty då grina de och säga sig ha farit illa på gymnastiken; kort sagdt de skola föras så att de ha en viss ?sjukhuskänning?. Man måste ock noga tillse att alla ha sina vantar, ytterstöflar, rockar och amier äc. åc. på sig före utmarschen från gymnastiken. Men dessförinnan skall läraren anteckna i profoknlet ghd som förekommit under lektionerna för hvarje gång, enligt kongl. brefvet af 19 Juni 1866. se ekall eka. hur stort de närvarandes antal varit, orsakerna som vållat att så eller så många varit frånvarande (5 gossar hade sina skodon till lagning, 4 hade ej sina skoltröjor i ordning, 5 hade ?skolkaf, 1 tandvärk, 2 tra siga byxor, 2 hade fallit i skoltrappan, 1 fick stut i skolan, namn, klass, ålder o. 8. y.), hur lång tid man använder rörelser med och utan redskap och särskildt för hvarje pluton ler afdelning. Vidare skall antecknas antal veckor, dagar i veckan, tiden för hvarje dag och särskildt för hvarje afdelning; om öfningarne för en eller annan afdelning varit inställda med uppgift om orsakerna dertill. Om öfningarnes inflytande på lärjungarnes helsa, härdighet, kroppsliga hållning och kraft; på ordning och lydnad, och-ännu mycket mer som här blifver för vidlyfligt att omorda. 3:dje kategorien omfattar de kranka. De skola naturligtvis ändå mnogare bebandlas och beskrifvas, ty här gäller de att se till, huru många stå ut med samma rörelser, om man behöfver minska eller öka rörelseqvantiteten för flera eller färre, kort sagdt, att efter bästa förmåga individualisera rörelserna såsom stunden och omständigheterna betinga. Allt, allt är nu godt och väl menadt, men hur räcker tiden till för en lärare att sköta ollt detta vid ett läroverk med t. ex. 500 elever eller rättare, hvad tid blir öfrig för de friskas och rörligas undervisning, när allt skall skrifvas och ordnas på sätt vi antydt? Tabellerna och skrifveriet samt de sjukas vård taga uteslutande lärarnes tidi anspråk, så att, om de friska, som flyga upp efter väggarne, ramla ned, kan läraren hvarken med band eller ord hinna bistå dem. Af nyssnämnda kongl. brefvet synes icke annat än att allt skall förrättas hvarj2 dag på högst 3a:dels timme af 1jenstgörande läraren och-hr H. tyckes icke heller antyda annat än att allt skall ske samtidigt. Vi ro i motsats härmed, ?att ju mera män vill, ju. mindre man får?, och att det ej blir pra förrän man tager steget fullt ut — d. v. 8. skiljer de friska från de sjuka och, som skriften säger; låter allt ha sin tid. Då alla barn i ett läroverk hvarken hinna ller orka med -läroverkets hela pensum, vore. det ju oklokt att söka på konstladt ätt tvinga. dem dertill; lika visst är det ock att-endast den friska kroppen och det aska sinnet låta harmoniskt utveckla sig ill djerfhet och vapenduglighet och att anagen härvidlag göra sig gällande i unga år. Det vore ju i alla hänseenden oklokt. att med konstlade medel söka tvinga eller bjula till att ombilda det veka sinnet och den präckliga kroppen till förrättningar, som aningen nedfynga eller förbli motbjudande ör den. Tertius interveniens.