— Ustersjo ayrertotag. 1 hknet med nvad som egedan flera år funnits i Danmark ha några företsgsamma personer i Sverge bildat sig till ett bolag med ofvanstående namn, hufvudsakligen för hjelpandet af haverister vid Östersjöns öar samt klippiga stränder, och på beställning af deitia bolag har ingeniör W. Lindberg vid sin mekaniska verksied å södra varfvet härstädes byggt ett dykareångfarlyg — det första i Sverge — som esistlidae lördags eftermiddag kl. 3 oick af stapeln och i dopet erhöll pamnet Assistance. Åvgfartyget, som lika väl kan kallas bergningsoch bogseringsångfartyg, är helt oc3 hället af jen, utom däcket, som är af trä. Det är 104 fot långt och 20 fot bredt i vattenlinien samt 8 fo djupgående. Men får ej förestäla six se ett ångfartyg med lätta, lufiga och eleganta former, såsom våra nyaste passagerareångtartyg. Till detia fartygs allvarsåmma göromål fordras att det är starkt och väl sammansatt, hvilket är hufvudsaken. Det är bygut af tjocka plåtar och försedt med höga brädgångar. Utom spanterna, som från fören till akter om maskinrummet är endast 12 :um från hyarandra, har fartyget starke bottenförbindningar och följare af jern rund däck, hvilka sednare samtidigt utgöra waterbord. Det eger ett starkt brottspel, skall förses med svåra ankare och kettingar, för att kunna dels assistera ett havereradt fartyg, som sjelft ej kan begagna sina ankare, och dels lyfta ett svårare skeppsankare. Fartyget för svåra undermaster, försedda med starka wiocher, hvarmed törre tyng der kunna upplyftas. På däcket, som är alldeles slätt, äro akterut anbragta tvenne svåra kreandävertar af jern, försedda med 18-tums—5-tums blockskifvor, att användas af dykarne för upptagning af större pjeser från hafsbotten. Maskinen kommer att blifva om 60 hästars kraft för högoch låg.ryck, och af samma bränslebesparande egenskap sorå den, hvilken användes ombord å ångfartyget Dana. Till fartyget hörer en kraftig och välgjord ångpump med sin egen panna, hvilken kan användas antingen ombord på ångfartyget eller med de begge wincherna lyftas ombord å det fartyg, som skall bergas och är i behof att länspumpas. Denna ångpump är tillverkad hos den berömda ångmaskinsfirman hrr Burmeister Wain i Köpenbamn,. Bolaget har dessuiom avuskeffat dykareapparater af bästa slag från England, till hvilkas begagnsande duglig! och raskt folk redan blifvit inöfvade, och dessutom är fartyget försedt med all annan för bergning behöflig och snvändbar mate. rie. Det bör således blifva af ovärderlig nytta och gagn för audra i nöd stadda fartyg.