Article Image
— såvida den icke är gjord i utlandet — ty åtminstone för ett par veckor sedan val ännu icke ens någon underhandling öppnad om dess utförande vid någon af de verkstäder här i landet, som företrädesvis sysselsätta sig med dylika arbeten. Det låter tänka sig, att då broarne nu komma att beställas, endast några månader kanske innan de böra uppsättas, blir tiden för arbetets utförande mycket knapp, kanske så knapp, att jernvägsstyrelsen får anledning vända sig till utlandet äfven med denna beställning. Men man skall förgäfves kunna skylla på att medel blifvit sent beviljade, då man haft tre år på sig sedan anslaget bifölls, och omtänksamma ingeniörer väl hade kunnat få sina ritningar och planer för byggnaden sedan dess färdiga. Huru mycket lättare och till följd deraf, efter all anledning, huru mycket billigare arbetet kunnat utföras af en verkstad som fått god tid på sig och varit i til fälle att på detsamma använda sitt folk under mellantider då mera brådskande beställningar saknats, inses af enhvar, som känner naturen af dylika arbeten. Och det anförda är icke något enstaka exempel. Våra jernvägsbyggnaders historia företer dylika i mängd. Med fägnad ha vi emellertid helt nyss af tidningarne sett, att en svensk verkstad, Trollhättans, i dessa dagar erhållit en betydligare lokomotivbeställning för statsbanorna. Vi göra icke ringaste anspråk på att vårt Chögiöstade ropande på svensk materiel, härtill på något sätt bidragit; men vi skola i alla fall icke tröttna att vid behof ytterligare ropa, intilldess vi finna den Poförklarliza? förkärleken för utländsk materiel för våra jernvägar antingen upphöra eller ock blifva på ett tillfredsställande sätt förklarad, hvilket den ingalunda blifvit genom hr M:s uppträdande,

1 oktober 1866, sida 3

Thumbnail