j Å uteslutande bygga de svenska jernbanorna med engelska skenor så att styrelsen icke ens behöfde göra sig reda för de af svenskt jern tillverkade skenornas jemförelsevis bättre beskaffenhet. Siffran är också ganska aktningsbjudande, och när affärerna drifvits den omfatining, att denna prisskilnad motsvarar en kapitalbesparing af 4 millioner, egnar den sig väl att begagna såsom kärnskäl i en strid sådan som denna. Men om nu det förhållande, som angifves af de båda ut-tällda skenorna, icke skulle vara en enstaka företeelse, utan dessa skenor tilläfventyrs temligea troget representera hvar och en sin klass; om således de svenska skenorna befinnas i fullkomligt oskadadt skick och dugliga att begagnas i lika lång tid som förut vid den tidpunkt då de engelska äro fullkomligt förderfvade; om dertill i betraktande tages kostnaden tör skenors nedläggning två gånger i stället för en, och om slutligen det står iast, hvad som hittills allmänt antagits och såvidt vi veta först nu blifvit af ins. bestridt, att det efter de svenska skenorna qvarvarande skrotjernet har ett ojemförligt mycket större värde än skrotjernet efter de engelska, så lärer det påståendet väl kunna vågas, att det vore ekonomiskt fördelaktigare att använda svenska skenor äfven om den första anskaffningskostnaden för engelska skenor vore 37 procent lägre, Man behöfver alltså icke vara ?protektionist? för att beklaga, act under sådana förhållanden jernvägsstyrelsen belagt svenska statens jernbanor med e.sgelska skenor. Vår ärade insändare ställer sig helt och hållet okunnig om det temligen allmänt erkända förhållande, att det ofta länder till verklig besparing att använda en vara som är dyrare, men bättre och varaktigare, än . en annan som är billigare, men sämre och snarare försliten, hvarjemte man i förra fallet merendels får på köpet tryggheten och trefnaden af att använda en solidare och pålitligare vara. Det enda, som under sådana omständigheter kan rättfärdiga begagnaadet af en sämre och för tillfället billigare, men på längden dyrare vara, är att man finner sig nödsakad att välja mellan alteroativet, antingen en billig anläggning, om än af dålig beskaffenhet, eller ock ingen. Ett sådant alternativ torde i de flesta fall ha förelegat de bolag, som hos oss byggt de enskilda bibanorna, och hvilka bolag vanligen baft mycket svårt att åstadkomma den teckningssumma, som erfordrats för att bygga de åtrådda banorna, fastän de byggts med all möjlig besparing i den första anläggningskostnaden. Tillämpande grundsatsen, att hvar dag får hafva sin omsorg, hafva-dessa bolag öfverlemnat åt framtiden omsorgen om ett dyrare underhåll, auseende hufvudsaken vara att banorna en gång komme till stånd. För öfrigt är det visst icke omöjligt, att äfven här i ett och annat fall ?den för de oinvigde oförklarliga smaken för utländsk materiel? utöfvat sitt inflytande, en omstän dighet, på hvilken vi äro ledsna att behöfva fästa insändarens uppmärksamhet, enär vi fundfit, att hvad vi förut härom yttrat, skurit vederbörande mycket illa i öronen, måhända derför att deri ligger hela frågans hjertpuokt. Men om emellertid en hänsyn till besparing för ögonblicket, utan afseende på de framtida uppoffriogar den kan föranleda, är förklarlig och ursäktlig då det gäller privatföretag, för hvilkas åvägabringande blott ytterst begränsade tillgångar förefund MM mm nm aAa NS A SÖ PR VM VY SITT JON Å nits; så är dock förhållandet helt annat då det gäller anläggningar för statens räkning, der det är en pligt för dem, som hafva med saken att skaffa, att tillse, det icke genom Iden första anläggningens förfuskande man ådrager staten i en snar framtid kostnader, I som äro flerdubbelt större än den besparing, I som vunnits genom användningen af ett då ligt byggnadssätt eller dåliga materialier. Ty man lärer väl knappast vilja påstå, att de hundra mil jernbanor, som staten nu byggt, icke skuile ha kunnat komma till stånd i fall den första anläggningen medtagit en eller annan million mera än nu varit händelsen, på det anläggningen skulle i ett eller annat afseende blifva så mycket I solidare, att derigenom med visshet beräkneliga framtida uppoffringar kunnat undviIkas, Väl söker ins., genom att tala om voteringarne i jernvägsfrågorna, göra tro Iligt, att ständerna skulle ha prutat på begärda anslagssummor, men han gör sig härvid saker till en förvrängning, för att begagna hans eget hofsamma uttryckssätt; ty väl förete riksdagsförhandlingarne en mängd voterivgar i jernvägsfrågor, men det har voterats om olika sträckningar, om lämpligheten att bygga eller icke bygga den elller den banan; men vi kunna knappast erinra oss, att ständerna någonsin, sedan de beslutit sig för en sträckning, begärt att den skulle utföras för billigare pris än densamma, enligt ingeniörernas kostnadsförslag, t varit beräknad till. Väl har det numera t I visat sig, att ingeniörerna, för att nedtvinga kostnadsförslagen, och antagligen i ändamål att derigenom underlätta beslutens ge-nomdrifvande hos ständerna, upptagit vida mindre rörlig materiel pr mil, än som var L b oundgänglig äfven för den allra måttligaste tralik; men detta utgör icke något bevis, att icke ständerna skulle ha beviljat de behöfliga summorna äfven om det från början sagts ärligt ifrån hvad banorna med nödtorftig materiel verkligen komme att kosta. Vid sista riksdagen prutades icke på de då beslutna banornas anläggningskostnad, ehuru förslagen dåmera upptogo större belopp än tillförene, just för anskaffande af mera materiel pr mil än som förut antagits erforderlig. Ing. har behagat finna det ?i hög grad me I I 2. Mm TE 2