nnu i dag fortfar det att brinna i ruinerna -Jaf husen, ehuru ingen fara för vidare spridning I förefinnes. — Raset å Risåbanken. Härom meddelar ;Ichefen för jernvägsbyggnaden, Cl. Adeleköld : Med anlednimg af de berättelser om denna olyckshändelse, som förekommit i allmänna tidningarne, och af hvilka det synes som om den l under banken byggda kulvert först störtat sam man och derigenom förorsakat raset af banken, lemnas nedanstående upplysningar: Den s. k. TRisåbanken å den under byggnad varande jernT vägen mellan Uddevalla och Wenersborg har en längd af 3000 fot ocn är till största delen emellan 30 och 40 fot hög, men i den djupaste delen af dalgången öfver Risån nära 70 fot hög. Under denna bank är ån ledd genom en knlvert med 150 qvadratfots area. Dalens botten består på vestra sidan ån af sandblandad lera och, på den östra af ren torr lera utaf särdeles fast beskaffenhet. I brist på annat fyllnadsämne har banken blifvit uppförd af dessa materiålier. Kulverten hvilar dels på berg och dels på grusblandad sandbotten, hvilken sednare till yttermera visso blifvit förstärkt med pålning. På en sådan solid grund är kulverten murad med största omsorg af grof sten, som blifvit tuktad i fogarna. Statens kontrollerande ingeniör för jernvägsarbetet, major Lilljehöök, har med all uppmärksamhet från början följt detta arbete och dervid ej haft något att erinra. Något fel vid denna kulvertbyggnad har således mig veterligt ej blifvit begånget, och har densamma stått omkring ett års tid och derunder visat sig vara fullt tillräcklig att obehindradt genomsläppa de största vattenflöden, som kunna förekomma. Största delen af Risåbanken, till en längd af cirka 2800 fot, var då raset inträffade färdigfylld, planerad och matjordsbelagd och har icke lidit någon skada; endast en sträcka af 200 fot öfver kulverten återstod, hvilken var så nära färdig, at egentligen endast planering jemte matjordsbeläggning återstod. Denna under arbete varande del hade emellertid genom de sednaste 3:ne veckornas oafbrutna nederbörd blifvit så genomdränkt af-vatten, att leran och gruset, somanvändes för fyllningen, blifvit fullkomligt upplösta, hvarigenom inträffade, att en massa af 6 å 800 kubikfamnar, vägande bortåt 200,000 centner, nedstörtade från toppen af banken å, norra doseringen och bortförde en af de nyss färdigblifna vingmurarne samt krossade ändan af kulverten på en längd af 14 fot. Olyckan uppkom således derigenom, att bankdoseringen, uppblött af regnet, rasade och skadade kulverten, men ej tvärtom. Om banken hunnit färdigplaneras och matjordbeläggas innan det långvariga regnet inträffade, så att vattnet fått rinna utför dejemna sidorna, j stället för att, såsom nu, intränga i fyllningen, så hade tas sannolikt lika litet inträffat å detta ställe, som å den färdiga delen af denna bank, hvilken blifvit uppförd af samma materialier. Att så tillgått, som ofvan beskrifves, visar sig, om man tager stället i betraktande, Hade kulverten först rasat, så skulle naturligtvis jorden fallit öfver och betäckt spillrorna, men nu ligga såväl vingmurarne som kulvertens ända, nästan hela. och sammanhängande, uppskjutna irka 30 fot från sin förutvarande plats på mot. satta sidan om de framför den nedrasade jorden. Flera mindre betydande dylika nedåkningar af urider arbete varande lerbankar hafva under regntiden inträffat och så litet som den sista kunnat förutses eller förekommas. Händelsen är emellertid derför ej mindre att beklaga, men torde, om. ej betydliga nya sättningar på samma ställe genom det fortfarande regnvädret inträffa, som id hoppas, ej synnerligen komma att fördröja anans fullbordan. Kostnaden för uppmurning, med samma sten, af den skadade ändan i kulverten samt ifyllning af banken kommer j hellet att uppgå till mera än en bråkdel af den summa en af Wenersborgs tidningar derför beräknat. Anläggningen af Uddevalla—Wenersborgs—Herrljunga jernväg är, genom markens kuperade beskaffenhet, de opålitliga jordarter, som på flera ställen förekomma, de djupa och långa mossträckningarne samt de många och till en del betydliga vattendrag, som måste passeras, men isynnerhet genom knapp penningetillgång, som tvingat till billigast möjliga arbetsmetoder och konstruktioner, en af de svåraste, som hittills blifvit utförda här i landet. Med undantag af förutnämnda nedskridningar af en och annan bankdosering under den regniga väderlek, som nästan hela förra vintern och innevarande höst varit rådande, och hvilka sålunda berott på omständigheter, som ej kunnat förutses, har arbetet i sin helhet hittills gått lyckligt och -enligt beräkning, och jag vågar derför hoppas, att hvar och en fördomstri med mildhet bedömer dessa oförutseddahändelser? samt grundar sitt omdöme om denna jernvägsanläggning på reviso-! rernas, uppå minutiöst noggrann granskning af alla arbetets detaljer baserade, yttranden, och; ej på oriktig uppfattning eller lösa rykten och vrängda framställningar af personer, hvilka af en eller annan orsak kunna hysa ovilja emot företaget eller de med detsamma styrande, —— — Jaaotäfvenfur. Erån Ofvansiäö herättar