Article Image
Insjuknade 966. Döde 419. — Ängbåtsbolaget Kalmar sund. Delegarne i detta bolag hade sistl. onsdags e. m. sammanträde. Efter någon diskussion beslöts att vid Motala verkstad beställa den ena af de begge ångbåtar, som äro ämnade att besörja trafiken mellan Öland och fastlandet. ee — I Nås, Stora Kopparbergs län, kommer att öppnas en postexpedition, till hvilken ansökningstiden utgår den 8 nästkommande September. — Städernas bolag till försäkring af lösegendom. Lördagens Posttidning meddelar revistonsberättelsen öfver detta bolags förvaltning och räkenskaper för tiden från 1 Oktober 186 till 30 September 1865, under hvilket försäkringsår bolaget till följd af den stora eldsvådan i Carlstad samt flera smärre eldsvådor måst i brandskadeersättningar utbetala 1,042,890 rdr 68 öre, hvilket gjort betydande tillskott från delegarne nödiga. Revisionsberättelsen, som är daterad den 1 sistl. Juni, redogör äfven för utgifterna under det nu löpande försäkringsåret och till nyssnämnda dag, hvarefter tillägges följande, som vi ur berättelsen återgifva: Några mindre betydunde ersättningar i följd af redan kända eldsvådor förestå ytterligare till godtgörande; men då bolaget dertill och till mötande af de förluster, som under brandstodsårets ännu återstående fem månader kunna inträffa, för närvarande sedan alla återstående lån blifvit återbetalda, har, jemte en mindre kassabehållning, hos Smålands enskilda bank insatta på depositionsräkning 247,000 rdr samt på uppoch afskrifningsräkning 37,000 rår eller tillsammans 284,000 rdr rmt, så synes bolaget, hvars verksamhet är fullt betryggad, fortfarande erbjuda delegare icke allenast de billigaste vilkor för åtnjutande af försäkringsrätt utan ock den största säkerhet att genast erhålla ersättning för förluster genom brandskada. Efter hvad föregående årens revisionsberättelger gifva vid handen, hafva från bolagets stif-, tande under 22 år blifvit erlagda i årsafgifter och tillskott: i1l:sta H s då i 2:dra i 3:dje )! Klassen klassen. klassen. ) för 1000... : ... 49: 63. 63: 99. 87: 81. , och för 23:dje l Feb. .sseenn nn 10: — 12: 50. 20: — så att summan för 22år utgör... .. 59: 63. 76: 49. 107: 81. 1 eller im: al l för hvarje år 2: 59. 3: 3. 4: 68. IN med uteslutande af bråk och med den minskning I! för försäkringar, tillhörande 1:sta klassen Litt A, att afgiften, som erlagts för 22 år med 44 rdr 88 öre och 23:dje året med 7 rdr 50 öre, utgått il! medeltal med 2 rdr 27 öre årligen. ; Häraf synes, att, oaktadt brandskadeersättninärne under det sednast förflntna brandstodsåret ret varit af en betydenhet, som endast under de vidrigaste omständigheter kan inträffa, årsafgifter och tillskott likväl icke varit af någon särdeles betungande beskaffenhet, såvida de blifvit å alla de tilländagångna försäkringsåren lika i ördelade; och då reglementet numera medgifver I bildandet af en fond, motsvarande fyra pr tusen t af ansvarighetssumman, innan återbetalning eger f rum, bör, under fortgående ändamålsenligare 1 reglering af städernas byggnadssätt och förbätt1l ring af eldsläckningsanstelter, med skäl kunna 1 antagas, att tillskott endast i mer sällsynta fall ;i hädanefter kunna ifrågakomma. t — J I s E 1 : I 1 N S r — Strandning. Angäende det den 9 Juni å Fahludden strandade och den 22 samma månad från grundet till sjös drifna barkskeppet Betsy hafva följande underrättelser blifvit Wisby-Posten meddelade med afseende på de gjorda försöken att bringa fartyget i! hamn: Den 2 Juni kl. omkring 12 på dagen, under stark nordlig storm, kastades uf grund: det vid Fahludd strandade skeppet Betsy. Konsul C. J. Beeckström från Burgsvik, som ankommit till strandningsstället när fartygets drift varseblefs, utskickade genast mästerlotsen Gerdt Holmberg och dennes broder G. T. Holmberg jemte fyra andra man med en större segelbåt samt en mindre båt, för att medelst de å fartyget befintliga ankare (ett varpankare medtogs äfven i den större båten) söka hindra dess vidare drift. Ankomna ombord funno de utskickade likväl ankare med kettingar skilda från fartyget. Nu hissades nödflagg på det redlösa och redan utanför Hamra, Jångt till sjös liggande fartyget, hvarefter lotsen P, J. Hallbom och Jacob Pettersson Sallmunds utkommo med en båt och några mindre båtsegel. Då taklaget blifvit, straxt efter fartygets strundning, ilandbergadt, uppsattes nu vid de qvarstående masterna de medtagna bätseglen, för att söka föra fartyget in till land längre åt söder. Men som rodret hade blifvit oklart, voro alla ansträngningar för att rädda fartyget och den ännu olossade trälasten fåfänga. Sjön var nu allt för hög för att till land söka återvända i båtarne, hvarföre bekymmer uppstod för egen räddning; ty att under stormen qvarstanna på det med vatten fyllda, på lasten flytande vraket, och för öfrigt utan lifemedel, det var äfven vådligt, men hvilket dock måste väljas, under förhoppning att någon förbiseglande skulle observera de nödställdes lägenhet och komma dem till hjelp. Detta hopp uppfylldes också i det att omkring kl. 6 e. m. c:a 22 mil ost från Hoburg till Petersburg destinerade holländska ångskeppet Hollander styrde ned till det redlösa fartyget. G. T. Holmberg och Jacob Peltersson jemte 2:ne man begåfvo sig i en båt till ångaren. Pettersson anhöll hos den holländska kaptenen om räddning för sig och sina kamrater samt föreslog för kaptenen att emot en viss ersättning äfven taga vraket i släp till någon säker plats. Kaptenen, som icke ville bestämma någon ersättning derför, tog fartyget på släp, men måste snart ötvergifva detsamma, emedan det icke kunde styra, då rodret, som ofvan nämndt är, blifvit oklart. De nödställda lotsarne blefvo af holländaren förda så nära land, att de kunde ankra i granskapet af Envik kl. 11 på aftonen, samt anlände efter sin äfventyrliga färd kl. 2 på natten lyckligen till sina hem. En af de mindre båtarne förlorades, med segel, och den andra blef till stor del sönderslagen. Den hol P ländska kaptenen begärde ingen ersättning, hvar-e ken för försöket att rädda fartyget eller för båts-r manskapets räddning. De räddade hafva hos konungens befallningshafvande anhållit, att ge-!, nom dess åtgärd något hedersvedermäle måtte d) ifvas för det högst oegennyttiga och kärleksfulla Bemötande, hvarpå holländaren visat prof; och a b mm mn a FC 4 mg AD jr PV AS AL PA dr rn FR kh — mn NN) AD Dckh --Hile ehuru hans namn icke bhfvit dem bekant, hop: pas de dock detta genom fartyget kan blifva kändt. ä Skeppet Betsy är sedermera påträffadt utanför 1 och infördt till Pillau. i; — : — Dyra bropenningar. Folkets Avis i Köpenhamn för sistlidne lördag innehåller följ) Jande: 2 Ett härvarande handelshus har förevisat oss en speditionsräkning på en kista varor, hvilken blifq vit hit afsänd öfver Stralsund och Ystad. ?Frakt och kaplake?, transito-tull, porto?, expedition? I 8 och transportkostnad för denna kista utgörajs 12 rdr 81 öre och bropenningarne i Ystad en-,s samt 23 rdr 50 öre. Då handelshuset fann detta q sistnämnda belopp alldeles orimligt högt, skvef). det direkt till hamnkassörkontaoret i Ystad och

14 augusti 1866, sida 3

Thumbnail