å användas högst 970,000 rår för hangår ens ng samt uppförande af erforderligt shus med banhall och särskild tilld å banballens motsatta sida. Jernyggnedsstyrelsen her på grund af förrfvad erfarenhet om behofvet af utrymme och eqvämlighet vid en större station samt om svåigheterna att derförutan sköta en så betydande och invecklad rörelse, som särskilda förhåtlanlen tvifvelsutan skola framkalla vid kufvudstaionen i Stockholm, förklarat sig anse nödvändigt, ait såväl banhall som stationshus sf ändamålsenlig storlek uppfördes, isnan sammanbindningsbanan öppnas för trafik. Prafikstyrelsen har instämt häri samt anser att stor besparing kan vinnas bäde i bygg nadsoch trafikkostnad genom att byggna den i sin helhet samtidigt bringas till verkställighet. I särskild promemoria till statsn har chefen för statens jerovägsby att om man ock i börj nöja sig med stationsbyggnad och barhall af mindre dimensioner samt derigenom åstadkomma tillfällig minskning af ifrågavarande kostnad, vore någon inskränkning af det för sjelfva bangården föreslagna utrymmet omöjlig att vinna utan alltför kännbara och på jernvägstrafikens regelmessiga gång menligt inverkande olägenheter, enär detta utrymme icke beräknats större än som funnits nödigt vid alla de stationer, der antingen andra jernbanor tillstöta eiler rörelsemateriel måste ombytas. Ett sådant utrymme kunde likyäl ej vionas med mindre än att dels de redan exproprierade tomtdelarne i de mellan Olarabergsgatan och Gamla Kungsholmsbrogatan belägna qvarler bibehållas och dels att dena Bergfalkska egendomen jemväl exproprierades, helst denna egendoms belägenhet vore sådsn, att den sönderdelade stationsplanet i tvenne delar och hindrade utläggning af flera än tvenne banspår, hvilket tydligen är alldeles för li tet, då stationen — oberoende af såväl des läge inom hufvudstaden som utaf dess egenskap af blitvande centralstation — nödrändigt måste ega så stort utrymme, att tvenne bantåg der kunna samtidigt inträffa och verkställa nödiga vagnvexlingar uten hinder för de bantåg, som der kunna stå färdiga att afså åt olika håll Men för att motsvara ett sådant ändamål, erfordras 6—8 utmed hvarandra löpande banspår af större uisträcsning och med snsemellan kommuniceronde spårvexlingar. Vare sig en större eller mindre statioashusbyggnad kommer att uppföras anser derför chefen ör statens jernvägsbyggnader det föreslagna utvidgade bangårdsområdet vera lika nödvändigt och dess erhållande samtidigt med sammanbindningsbanans fullbordande uigöra ett oafvisligt behof, som borde tillg s äfven om rikets sländer ansåge fig böra afslå de 470,000 rår, regeringen äskat såsom tillökning i anslaget för starionsbyggnadernas utförande efter den större planen. tskottet Då regeringen ännu icke hunnit godkönna planen för den blifvande stationssnläggnin gen, fa n statsutekottei sig sakna grund för bedömande al jernvägsstyrelsernas förslager s mt snåg sig af detta skäl för närvarande ej kuuna tillslty ka större anslag, är fom anses nödvändigt för beredande af nödigt stationsutrymme, innan kostnaden för erhållande ar dertill erforderlig jordrymd fördyras genom angränsande tomters bebyggande. Uiskotet tillstyrkte derför att för detta eistnämnda ändamål i år måtte anvisas 500.000 rdr till nödiga omkosinader och expropriationer samt för inlösen af Bergaska egendomen. Häremot hafva inom utskottet hr Hierta samt fyra andra resert sig, under uttalande af sin öfvertygeise om ofelbarheten af friherre Ericsons planer och försager. Adeln och borgareståndet biföllo utskottets beslut, fom deremot afslogs af presteoch bondestånden. Frågan är således hänskjuten till förstärkt etatsutskolt samt förekommer troligen till votering inom få da gar. Då reservanierna inom statsutskotiet synas låtit hänföra sig entingen sf blind auktoritetsiro till friherre Ericson eller af för långt dritfven finkänslighet i afseende på denna utmärkta ledare af statens jernvägsbyggnader, har det gått dem, såsom vanligen sker med anhängare af en sekt, att de-. ras nit förer dem längre än stiftaren sjelf, och det har derför varit oss ett nöje at återföra i deras minne friherre Ericsons egna åsigter i denna fråga. Innan medel enslo-: 208 till sammanbindningsbenan sökte vi efter: bästa öfvertygelse att motarbeta densamma såsom tillsvidare alldeles obehöflig, men sedan den nu engång blifvit påbörjad, anse vi af största vigt för hela landet att den ej af missförstådd sparsamhet förfuskas eller inom ett år onödigt fördyras, hvilket ovilkorligen blir fallet om ej inlösning genast sker af den Bergfalkskaj tomten, som efter planeriugserbetets fullbordande på tre håll jär facad åt öppen plats invid centralstalionen i stället att förut legat inklämd i hörnet af tvenne obetydliga gator: Rikets stäncder må med skäl välja sin tid för påbörjandet al större allmänna arbeten och man måste dervid hålla dem räkning för en sparsamhet, som ofia nog står i rak strid mot småintressenas köpslugande om statens väl. Men när man euogång gripit verket an, fordrar ofta klokheten att taga steget fullt ut och ej obeslutsamt stanna på halfva vägen. Man harpåstått att åtskilliga ätit leda sig af gammal afvogbet mot samnasbindningsbanan till afsiående af detta anslag för ait derigenom hindra den från utt blifva till äsyftadt gagn, men ett dylikt