Article Image
4. Till redaktionen af Aftonbladet. Hr bergmästaren A. Sjögren påstår i gårdagens insända artikel, att erfarenheten vid Stockholmstunnelns genomsprängning visar, att med användande af nitroglycerin och klokt ordnadt arbete kan en tunnel af samma längd, som den vid Nilsby, sprängas på mindre än 1s år, ett omr döme, som, lemnadt af en fackman, väl förtjenar besvaras. Nästan vid hela tunnelsprängningen under Södermalm har man användt nitroglycerin samt i Beige efter bästa förmåga påskyndat arbetet, hvilket vid den egentl:ga tunnelsprängningen, eller sedan man väl kommit under alla husen, varit lättare här än t. ex. vid den föreslagna Nilsbytunneln. Ej heller har man anledning förmoda, det arbetet skall blifva mer klokt ordnadt vid Nilsby än i Stockholm, der det utförts under ledning af vår mest framstående jernvägsingeniör. unneln under Södermalm är 1435 fot lång och den egentliga tunnelsprängningen började i slutet af Öktober 1864 samt beräknas fullbordad i Maj detta år, således åtgår till detta arbete en tid af omkring 19 månader. Nilsbytunneln är nära tre gånger så lång som Stock. holmstunneln, eller 4110 fot, således borde erfarenheten vid Stockholmstunnelns genomsprängning visa, icke att man på samma tid kan spränga en tre gånger så lång tunnel, utan i stäl let att dertill åt åt en tid af 4 är. Men nu kan dessutom hvarje grufsprängare intyga detsamma som äfven här bevisas af redan utförda tunnelsprängningar, att ju längre er tunnel eller ortdrifning är, desto långsammare går arbetet genom de i längden ökade svårighe terna vid stentransport, luftvexling m. m. och att härigenom Nilsbytunnelns genomsprängning försenas med ytterligare minst 1 år och såle des inalles dertill åtgår en tid af minst 6 år, enligt erfarenheten vid Stockholmstunnelns ge nomsprängning. Herman Sandeberg. Vi ha icke velat vägra plats för ofvan stående uppsatts, ehuru den af insändarer åberopade erfarenheten vid Stockholmstun nelns genomsprängning får sin fullständige de lant genom den ofvanföre medde lade förklaringen af den, som derom fä! mest kompetent att yttra sig och som a insändaren karakteriseras såsom vår mes framstående jernvägsingeniör?.

13 mars 1866, sida 4

Thumbnail