Article Image
stadsliniens omtalad: persontratik, m. m Det behöfs blott den redan ezisterande jern och trävaru-produktionen å norra sidan, fö: att rikligen uppväga de högre kostnadernt vid denna linies anläggning. Och af dess: produktionsgrenar måste åtminstone de förra — eller jernproduktionen — tillväxa och detta i stora dimensioner, i den mår kommnunikationslederna blifva lätta och bil liga. Erfarenheten lemnar redan kraftigt vittnesbörd för en sådan åsigt, då man t. ex. funnit hurusom den nordvestra stambanan å den korta sträckan mellan vestra stam anan och Kristinehamn, framkallat trenne stora valsverksanläggningar (Laxå, Deger fors och Bofors), till och med innan väger bli vit fullt färdig. Rörande betydelsen sf dessa tunga effek ter för vår jernvägstratik lemnar i öfrigt der redan vunna erfarenheten på såväl Gefle— Fa ubanan som andra banor vigtiga upplys: ningar. Det synes alltså för den opartiske betraktaren vara alldeles klart, att statens uppoff ringar i och med den större anläggnings: kostnaden samt den något ökade väglängden för den norra eller Norum—Nilsbylinier rikligen uppvägas dels medelbart af denna lini 8 stora fördelar för provinsen, dels omedelbart af den högst betydliga tillväxt : trafik, som dermed komme statens vestra och nordvestra stambanor till del. Då vi ej tveka att uttala detta omdöme, hvilket öfverensstämmer med vår alltid hysta uppfattning rörande vigten af statens jernvägars dragning såvidt möjligt genom de inre delar af landet, som sakna kommunikationer, särdeles der tunga effekter mås ste föras på axel, så borde vi kanske också yttra några ord om fördelarne för Göteborg såsom exportort af den ena eller andra linien. Det ofta omordade Göteborgs-intresset? lärer nemligen äfven i denna del spela en roll vid den församlade riksdagen, oaktadt man i Göteborg icke vet något derom. Här synes man — såvidt vi kunnat inhemta den allmänna meningen — helt enkelt anse, att för Göteborg såsom exportort är den linie fördelaktigast, som mest befrämjar produktionsortens intressen. och men är allt förmycket höjd öfver det lokala inlresset, att vilja ställa detta framför det allmänna, der de icke låta sig förena. Den teckning af flera aktade män, som här blifvit gjord för Filipstad—Norum-banan, hvars framgåovg redan kan anses beryggad, bevisar, att man gifver den nordliga sträckningen företräde, utan att bry sig om huruvida genom den ena eller andra sträckningen en större eller mindre andel af Wermlands produktion skulle söka sin utgång genom Norge till Kristiania. Här möste nemligen blilva en gränslnie inom Wermland, på ömse sidor om hvilken provinsens effekter komma att gå åt öster eller vester, och denuwa gränslinie är oberoende af de båda nu omtvistade sträckningarne. Hvad som i detta hänseende kan falla utom Göteborgs handelsområde skall rikligt uppvägas af den större produktionen och det höjda industriella lif, som skall inträda i denna företagsamma provins, derigenom att dess effekter kunna på skilda väsar nå hafvet och vinna en bättre afsättNing. — LARUS

22 februari 1866, sida 3

Thumbnail