hr Martin sjelf och balettmästaren Lund samt damerna Amanda Forssberg,. Lund, Paulson, Olga Sandberg och Urbaneck. Sista representationen lärer blifva den 28. Bland nummer som komma att uppföras nämnes särskildt baletten Idealet? i sin helhet. — Teaterengagement. Hr Louis FischerAchten, en af tyska operasällskapets i Göteborg medlemmar, lärer hafva erhållit anbud från K. teatern i Stockholm å ett längre engagement efter säsongens slut i Göteborg. — Korvetten Gefle. Enligt rapport från chefen kapten C. Kleman hade ängkorvetten Gefle anlandt till Rio Janeiro den 24 sistlidne November och var den 3 December klar att afgå derifrån. Helsotillståndet ombord var godt. —— — Det första stålfartyg i Sverges Härom berättas till oss i ett enskildt bref från Nyköping af den 4 d:s följande: Ångfartyget Harriet Agnes, det första fartyg i Sverge, som är bygdt af stål öch som blifvit inköpt för engelsk räkning, ligger nu under utrustning vid Nyköpings mekaniska verkstad, der såväl sjelfva fartyget som dess maskineri och inredning blifvit konstrueradt och verkstäldt, för att i medlet af denna vecka. afgå till London. Enligt erhållen underrättelse från agenten för det franska Veritas?, under hvars speciella uppsigt det blifvit bygdt, är detta fartyg, hvad solidite beträffar, af utmärktaste beskaffenhet och är dervidlag ingenting öfrigt att önska. Harriet Agnes? är tackladt med trenne master, hvaraf storoch fockmast äro af jern. Fockmasten är försedd med tvenne rär. Åongfartyget har en maskin om 120 hästars kraft och framdrifves genom en propeller till en fart, som är beräknad till 10 knop. Maskinen är af Wolffs. expansionssystem och af samma konstruktion som den å ångfartyget Högbo. Pannan är af stål och försedd med en så kallad öfverhettningsarat. Maskinrummet är akter om pannan åtskildt från eldningsrummet genom en dörr på hvardera sidan för att hindra kol: dammet att intränga. Med en last af omkring 14 000 centner tillika med 1000 tunnor kolförräd är fartyget beräknadt att ligga 13!2 fot djupt. Angfartyget är indeladt i trenne lastrum. Det har 5 vattentäta tvärskott samt i fartygets förskarp 2 vattentäta jerndurkar, hvilka äro af stor nytta i händelse af så stark grundstötning, att något af lastrummen derigenom skulle blifva läck. Angfartyget är inredt med tvenne salonger samt hytter för 14 passagerare. Hytter för befäl och underbefäl, 9 till antal, befinnas midskepps, äfvensom under däck för-ut tvenne salonger mad 18 hytter och liggplatser. Besättningens bostad är äfven för-ut på däck På halfdäck midskepps stå fartygets 4 båtar under sina dävertar, färdiga att när som helst sättas i sjön. Det hela, såväl skrof som maskineri och ioredning, vittnar om konstruktörens skicklighet och smak vid minsta detalj samt utgör en stor heder för denna berömda verkstad. Ångfartyget kommer att till E.gland öfverföras af kapten V. Dryselius, som förut fört ångfartygen Hult och Högbo. (Dp. 4.)