Article Image
(Insändt.) Jernvägens sträckning genom Wermiand. Om tillräcklig aktieteckning för en bibana från Filipstad till Norum kan åstadkommas; om riksdagen beviljar lån på goda vilkor till denna bana samtidigt med anslaget till stambanan, då är stambanans sträckning öfver Norum den fördelaktigaste; men som teckningen för bibanan går mycket trögt och sannolikt aldrig blir fullbordad; som. riksdagen hvarken nu eller på länge beviljar lån till densamma, så är Carlstadslinien den bäst, ty alla fördelar af sträckningen öfver Norum äro beroende af att bibanan ko: mer til! stånd. Skogarne på ömse sidor om stambanan, inom några mils afstånd, förslå icke att både förse masugnar i vestra Wermland med kol och att frakta kol till Bergslagen. Möjligen komma ett par masugnar att anläggas i vestra Wermland, men deras konsumtion af malm blir icke större, än att denna med lätthet kan fraktas på den redan befintliga kommunikationsleden till Christinehamn derifrån sjövägen. Att några kol skulle komma att fraktas från vestra Wermland till Bergslagen är i alla händelser föga troligt. Malm och tackjern böra fraktas dit der kolen finnas, och icke tvärtom, när det gäller stora disiancer och omiastningar. Icke Carlstadsbo.

5 januari 1866, sida 4

Thumbnail