TRI AI RSREITIMIEE BUVAREE SRRIIDUGRESSICIke: Gatuläggningen 1 hufvudstaden. Bland de till handelsoch ekonomikollegium ivgifna besvär öfver drätselnämndens tredje afdelnings förslag till gatuläggningsarbeten för innevarande år finnes ätven en af lifmedicus doktor Vincent Lundberg, brukspatron L. G. von Celsing m. fl. undertecknad besvärsskrift, angående omägening af Regeringsgatan från Gustaf Adolfs torg till Hamngatan. Berörda skrift lyder som följer: Nedra delen af Regeringsgatan från Hamng tan till Gustaf Adolfs torg utgör af flera skäl en bland de vigtigaste pulsådroma för hufvudstadens rörelse och trafik. Orsaken härtill ligger icke blott uti att denna trakt af Norrmalm är en af Stockholms sundaste, mest centralt belägna och väl bebyggda delar, utan äfven i att såväl trakten mellan Malmskilnadsgatan och Carl XIII:s torg, som ock en stor del af Ladugårdslandets och Djurgårdens trafik af sig sjelf dragits in i denna: strömfåra, som redan nu kan sägas vara bräddfull och der således ett ständigt växande behof påkallar ökadt utrymme och lättad trafik. et är derföre med stor tillfredsställelse undertecknade säsom husegare vid nedra delen af re ogg erfarit, att drätselnämndens 3:e afdelning den 14 sistl. November: till handelsoch ekonomikollegium inkommit med förslag att under nästkommande år omlägga Regeringsgatan från Gustaf Adolfs torg till Hamngatan. Undertecknade, husegare vid ofvannämnde del af Regeringsgatan, erkänna med tacksamhet den stora förtjenst som kommunalstyrelsen i Stockholm på sednare åren inlagt, medelst de förbätt ringar som af densamma bhfvit vidtagna, bland annat med förbättrandet af hufvudstadens gator och trottoirer. De kända så kallade fält tenarne hafva blifvit förvisade från de större trafikerade gatorna och blifvit ersatta. med tuktad sten till fromma ej allenast för gående, utan äfven för hästar och åkdon. När nu dessa med tuktad sten lagdå gatorbefunnits ändamålsenliga, så var den tron allmänt stadgad, att vederbörande antagit den stenläggning för de större trafikerade gatorna, och att nya experimenter ej behöfde vidtagas, med undantag af det härstädes nya sättet -att begagna asfalt, som utomlands såväl som här befunnits ändamålsenligt. När, säga vi, denna tro var allmän, hafva undertecknade blifvit på det högsta förundrade öfver ofvannämnde till: handelsoch ekonomi-koljä omr ingifna förslag, lydande sålunda: Stockholms handelsoch ekonomi-kollegrum kungör härmed att Stockholms stads drätselnämnds 3:e afdelning denna dag till kollegium inkommit med förslag till de gatutäggningsarbeten, som under nästinstundande år 1866 komma att utföras, nemligen: 1:o Regeringsgatan, från Gustaf Adolfs torg till Hamngatan, nylägges med fyra st. banor af tuktad sten och fältstensfyllning mellan dem som förses dels med huggna ränstenar af granit, dels ock trottoirer med huggen kantsten af granit samt tvenne kalkstensplaner: och fältstensfyllning. Af detta tillkännagifvande finner man att vederbörande frångäått principen att belägga de. större gatorna i sin helliet med tuktåd sten, utan i stället antagit ett nytt lappverkssystem och således, i stället att beträda förbättringens väg, gått kräftgången medelst återinförandet af de öfverallt. utdömda fältstenarne, ; Emot detta af hanidelsoch ekonomikollegium emottagna förslag är det som vi, husegare vid nämnde gata, härmedelst afgifva vår kraftigaste protest. Det är icke allenast oss, utan äfven den stora. allmänheten som frågan, rörer, och vi äro fullt förvissade att hufvudstadens befolkning håller oss räkning för detsteg vi i vårt och deras namn tagit. essutom hafva vi sjelfva betalt den sten som ligger oa våra trottoirer, vi ega således och den stora allmänheten med oss en bättre materielän den Ner Nu fråga vi: hvad rätt hafva vederbörande att beröfva oss vår egendom och i stället gifva oss och allmänheten en sämre? — Intent det våga vi nd edan vi på det -bestämdaste : protesterat mot ofvannämnda förslag, vilja vi härmed föreslå ett nytt, att nemligen såväl gatan som trottoirerna lägges med asfalt. ör denna vår anhållan äro vi beredda att göra en enskild uppoffring för vårt och det allmänna bästa. 3 För att bereda denna vigtiga fråga, hafva vi sammanträffat till rådplägning och dervid sammanrådt med hr byggmästaren Weylund, som på sednare tider ne 2gt mycken ödet ene: sina försök att sprida hågen för jordytors beläggande med asfalt. t Af bemälte hr Weylund hafva vi erhållit följande förslag: han åtager sig att mot en afgift af 30,600 rdr verkställa arbetet i tullgodt skick, Som stadens kostnadsförsla; uppree en summa af 18,345 rår, blifver skilnaden 12.255 rdr, hvilket belopp husegarne åtaga sig att gälda. Vi anhälla dessutom att trottoirer måtte utläggas minst en och en half fot på hvardera sidan ON körbanans bredd fastställdes till cirka 20 fot. Som nästa år en större industrijexposition förÅ anstaltas på Carl XIII:s lörg. således i närheten at denna gata, ankållw vi förbindligast att-arbetet måtte blifva fullbordadt om möjligt till den tidpunkt då densamma tager sin början. Skuile, mot förmodan. vederbörande ej fästa .Iseende på våt nu framställda förslag, få vi 1 på det kraftigaste påyrka: att den Era I som finnes på våra. wröttoirer och tillhöra 0ss måtte bibeköllas. efter skedd ändamädlse Omvägeming och säletier. både vi och. allmän 4 för