Glue DU NDETGNUS OvåAM 002 MO ökning ha härledt sig från jerndörrar, som illstängdes ett litet stycke inne i den öppning, som vi liknat vid en eldstad; dessa lörrar slogo ej ihop i en plan, utan i en vinkel såsom på en bred pil med spetsen utåt, för att kunna motstå lufttrycket. Nåra minuter förflöto, innan någonting vilare syntes eller hördes; ty ehuru den pneumatiska trainen vid måttligt lufttryck framIlrifves med en hastighet af 25 eng. mil i immen, erfordras 7 eller 8 minuter för ärden från Euston-square till Holborn. Slutligen belönades maskinistens spända uppmärksamhet på hans särskilda signaler och gradskalor med ett telegrafiskt pinsel, som tillkännagaf att större delen af vägen var tillryggslagd. Ena andra och tredje signal följde derpå med korta mellantider, och nästan omedelbart efter den sista flögo dörrarne upp, liksom det brukades tiden före den franska revolutionen, när monarker eller förnäma personer skulle inträda, och in rullade högtidligt 4 dvergjernvagnar, hvilka med sitt innehåll vägde ungefär 10 tons tillsammans. Det sätt, hvarpå dessa dörrar öppna sig liksom genom ett trollslag, för att låta vagntåget komma fram såsom ur jordens inelfvor, är ett af de intressantuste dragen i hela förfarandet. För att göra detia begripligt, måste jag till en början nämna, att luften i cylindern ömsevis uttömmes och kondenseras allt efter den riktning, hvari trainen vår, somt att den piston, som står i förbindelse med stationsmaskinen, hvilken frambringar blästern eller förorsakar sugningen, vår in i cylindern ungefär hundra fot från dess mynning. Det finns således en luftmassa, 100 fot i längd, bakom dragröret, hvilken tjenar till att stanna det ankommande tåget och som i sjelfva verket skulle förmå det att rentaf stanna i cylindern, om dörrarne ullätos förbli stängda. Men en fjederhäfstång ligger under skenorna på ett kort afstånd inne i cylindern, och när trainens tyngd trycker på denna, undandrages den bult, som håller dörrarne stängda, samt låter dem springa upp. Men ehuru de flyga app med en våldsarshet, som verkligen är ornande, åstadkomma de intet dån och lida icke sjelfva någon skada, till följd deraf att då de äro fullt uppslagna, mottagas de luftkamrar. Luften begagnas således genom en och samma rörelse att utöfvå en jättekraft och skydda liksom en handske. Hvad vagnarne beträffar, kan man ingajunda påstå, att de äro af prydlig beskaffenhet. De hafva formen af ett stort D, nedlagdt på den räta sidan och stäldt på hjul; hvardera ändan af vagnen har en upp: stående hufva eller fläns, så formad, att den passar efter cylinderns insida; dess dimensioner äro 4 fot i höjd och 4 fot 6 tum bredd. Vid tillfället voro vagnarne lastade eller ballastade med småsten i säckar, men deras rätta fraktgods lär till en början komma att bestå af brefpåsar, derefter sannolikt af jernvägsgods och vissa slag af torgprodukter samt slutligen möjligen af vanliga handelsvaror. Sedan tåget hade gjort några lyckliga färder fram och åter, önskade åtskilliga af åskådarne att få sjelfva åka genom cylindern. Man fäste deras uppmärksamhet på, att linien icke vir konstruerad för passageraretrafik? och att de ulle finna banan något knagglig?. Men ventyrsandan är stark till och med i 1:edelålders engelsmäns bröst, och alla vagnarne hade snart så många paesagerare, som kunde beqvämt rymmas i den liggande ställning, som omständigheterna kräfde. Pressenningar anskaffades till en eller ett pår vagnar, men större delen af de resande måste inrätta åt sig, så godt de kunde, bland stensäckarne, samt se till att de höllo huf-udet ett stycke från vagnskanterna, på det de icke, på sätt en närvarande amerikanare påstod, skulle få sitt hår borstadt med maskin?. Det första intrycket vid afgängen och ännu mera vid framkomsten var säkerligen icke angenämt. Ty omkring en fjerdedels minut i hvardera fallet uppstod en tryckning på öronen, som påminde om experimentet med en dykareklocka, en sugning liknande den med hvilken en person drages ned i sjön, och ett kallt luftdrag på ögonen, nästan med samma effekt som en dusch; men så snart man väl kommit in i cylindern blir man qvitt dessa känslor, och rörelsen medförde föga större bestämdt obehag, än som skulle förorsakas af en obeqväm färd på den sämst ballastade jernbana i England. Det var en besynnerlig känsla att ila fram under jorden med fötterna förut i kolsvart mörker i nära tio minuter, hvilka under sadana omständigheter föreföllo såsom en halftimme, med vetskap om, att man till höger och venster om sig hade gasrör, vatte.ledningsrör, afloppstrummor, källare, trädrötter och alla den londonska underjordiska banans intrasslade fibrer; att man ännu närma:e sig hade ett hvalf, som vore forligt att komma i beröring med, och att man icke kunde se någonting alls af allt detta. Luften i cylindern var ingalunda förskämd eller obehaglig; här och der kändes en skarp Jukt af rost; men detta förklarades sålunda, att cylindern måste nedläggas styckevis i olika slags jordmån och derunder mötte en stor qvantitet vatten, som var skadlig för arbetet, hvarföre rosten på cylinderns insida anses icke kunna helt och hållet försvinna förr, än den bortnötes genom friktionen af oupphörligt framoch återfarande bantåg. När passagerarne framkommo till den öfre eller Eustonsquare-ändan af banan, lemnade de sina platser några ögonblick, för att bese den mindre cylinder, som kommunicerar med distrikt-postkontoret vid Eversholt-street, samt ätervände derpå till Holborn samma väg de kommit. Eorvetten Najadens björn. Att björnar i sitt tama tillstånd kunna trifvas på sjön ombord å fartyg, är väl en sällsynthet, som få af våra läsare hört talas om. I allmänt tal hörer man ofta talas om ?sjöbjörnar?, men detta djurslägte lärer höra till samma slägte som sjömännen, liksom ?köksbjörnar? till kokerskor. Men skämt åsido. En björn af det vackra silfverhåriga, arga slan cam allmänt träffaa I narra R vag.