TEATER. Dramatiska teatern har :fter flerårig hvila åter upptagit Sardous konedi En pappersapp, det första mer kändaarbetet, af denne seden så produktive författare. Det förråder redan alla de karakteristiska drag, som ntmärka Sardous öfriga stycken: en roskt framskridsode handling, pikanta, dock ej alltför strängt sammanhängande situationer, brist på konseqvent karaktersteckning och synnerhet på högre åsigter af lifvet och menniskonaturen. En paprerslapp eger dock framför sina flera syskon företrädet af en mer koncentrerad plan, ebwu uppfinningens löslighet och osannolikhet ligger i öppen sag här som i de öfriga. Om stycket är annars ej mycket att säga dess hufvudsakliga förtjenst är att bereda skådespelarne tillfälle till en roande framställning, och detta tillfälle lemnas ej obegagnadt af våra artister, bland hvilka främst utmärka sig fru Hvasser som den originella Susanna och hr Hedin som den gladlynte turisten Prosper Block. På Södra teatern har några gånger för fullt hus gifvits en folkkomedi i 3 akter af den outtröttlige hr Hodell, Andersson, Pettersson och Lundström, egeutligen en fri och lokaliserad bearbetning af Nestroys Der Geist Lumpacivogabundus, hvilken redan för ett tjugntal af är, om vi ej missminna 0ss, uppfördes på dåvarande Mindre teatern, Stycket inledes och afslutas med ett satiriserande fespel, men innehåller för öfrigt en temligen hembakad moral, framställd på ett ur dramatisk synpunkt något lösligt sätt, form af taflor och scener, hvilkas sammanhang består deri, stt de från olika silor belysa det tema, hvarom fråga är, men ör öfrigt betinnas bra nog fristående och