— Tillbud till jernvägsolycka, I WexiöBlade: berättas att vid morgonlågets afgång från dervarande bangård, kom, genom en extra spårvexlares okunnighet eller försumlighet, det stora och med passagerare nästas fyllda täget in på det spår, som leder till stallet och vattentornet. Lokomotivföraren Hilbert varsvade genast försummelsen, men bibehöll sin fattning och vidtog alla af insigt och omtanka förestafvade stoppningsåtgärder. Lokomotivet hade dock redan kommit i den fart, att det glidande trädde in i stallet, vars främre gafvelvägg, uppförd af korsvirke med brädbeklädnad, det så varliga med sina buffers utstötte, att icke ens gafvelns stora fönster krossades, borrade sig ned med framhjulen i grusfyllninsen straxt utanför byggnaden och blef der stående. För att hindra explosion af ångpannan, vidtogos skyndsamt lämpliga mått och steg. Med dömkralt upplyftes snart och dierfördes i spåret det med undantag af ett par skrufböjningar eller dylikt alldeles oskadade lokomotivet, hvilket, efter återställande af allt i normala skicket, återförde passagerarevagnarne till platfor men och företog sedan ensamt en profresa utåt banan. Sju qvart efter den inträftade missfärden hade hela täget återkommit i sin ursprungliga ugångsställning och afgick nu i vanlig ordning till Alfvesta, dit det ankom tidigt nog lör de passagerare, som önskade fortsätta resan till Wieslanda (i hvara kyrka domprosten, doktor Wieselis a VIE dd RE ft RE ra VR a 0 TN 10 TRA