testadöme. Pockandet på bokstäfver och på ormulerade bekännelser hade inga goda följder haft, blott me:dfört kättarförföljelser. Meti den kristna kärlekien förde bättre frukter; han är det, som nu löst lifegenskapens och slafveriets bojor, han måste ligga till grund för statsoch folkrätten. Kristendomens sedligt historiska uppfattning må man söka befästa och sprida mot de materialistiska lärorna och mot rationalistisk förflackning. Teol. doktor Krause: Skulle kyrkan nu nybyggas, så kunde det knappt ske ur de nuvarande kyrklige; fastmer måste de nu okyrklige bli materialet. Kristligheten vore just nu nästan öfverallt ljusare och renare att träffa än i kyrkan, det kunde ådagaläggas i alla stånd. Man finner nu många fle: jurister än teologer martyrer för den egna öfvertygelsen. Äfven djupare bildade läkare vände sig med glädje mot de högre frågorna. Så äfven skriftställarne. Närvarande vore en man, Fritz Reuter, som mer verkade och genom sina skrifter bättre predikade än många vigda prester. Vid sådan befintlighet af kristlighet i alla stånd och klasser behöfde man ej frukta för kristendomen. Lägger man blott ej för stort värde på sina teologiska formler, skulle man öfverallt finna den kristendom, ur hvilken framtidens evangeliska kyrka hade att gestalta sig. Sedan flera talare belyst ämnet, tackade Rothe för det bifall hans föredrag rönt från så olika ståndpunkter, och på ordförandens förslag instämde mötet i de resultater, hvartill Rothe kommit.