ska Oceanaen, samt kunna ej heller neka våra läsare det I nöjet att få del deraf. Det var skonerten Hildda, om endast tjugosex svåra läster, förd af kaapten Johan Hesselgren och tillhörig rådman Niils Södermark och konsul Axel Sparr. man i Umaeå, som i Oktober nyssnämnda år härifrån afgickk till Halland, för att sedermera derifrån afseggla till Stavanger i ändamål att sälja fartyget, eemedan det passade särdeles till frakt-. fart med sill på Köpenhamn. I anseende till vinterns inträde måste man ändra plan och afgick i stället derifrån till Medelbafvet, der kapten H. utstod svåra stormar och inkom slutligen till Marseille i haveri. Der måste han påkosta fartyget så ansenligt, att han ej såg någon mt lighet att kunna försälja detsamma i någon e ropeisk hamn. Djerfhet måste derför anlitas. isynnerhet sedan han fåfängt både i Marseille och Livorno, dit han från Marseille afseglat. för-. sökt att afyttra detsamma. Visserligen antog han i sistnämnda stad en frakt på Bristol, för att kunna någorlunda betäcka reparationskostnaderna, men litet eller intet blef öfver af frakten. I Juli månad sistlidne år afgick han från Bristol med en last jernvägsskenor och styrde dristigt med det lilla fartyget ut åt Oceanen, med destination till Buenos Ayres. Han fullbordade resan på 82 dagar och oaktadt fartyget på kusten af södra Brasiilien var utsatt för 3 hårda pamperos, träffades deet af ingen skada, utan visade sig lika såväl som tett större fartyg kunna uthärda hög sjögång ockh storm. I Buenos Ayres såldes -sedermera farrtyget så förmånligt. att fråga lärer vara om attt i Sverge bygga fartyg enkom för att säljas der och i närheten af Placafloden. Vår driftige lanndsman konsu: Billbergh i Buenos Ayres står sjelf i spetsen för företaget och Umeå lärer blifva utgångspunkten för denna expo:tartikel från Svergee. tt fartyg derute måste betala sig bra är ej underligt, då byggnadsmaterialet måste importeras och dagspenningen för timmermän är I patagons — 16 rdr rmt. Hilda? är det minsta svenska fartyg som passerat Oceanen.