söndags på morgonen passerade härvarande sluss medelst tillhjelp af en s. k. sätt, företog samma dag en profoch besigtningsresa utåt skärgården, hvarvid fartyget fullkomligt visade sig uppfylla allt.hvad man äntade af detsamma. Detta fartyg, som är det tredje i ordningen af nästan enahanda utseende och konstruktion som de tvenne förut af samma verkstad levererade ångbåtarne Haparanda och Porthan oci ens dast skiljer sig något från dessa hvad sjelfva inredningeii beträffar, är 17) fot långt öfver stäl, 25 fot bredt och ligger med full last 10 å 11 fot djupt. Fartyget har en propellermaskin af omkring 100 nominella ästkrafter enligt Wolffska systemet med dubbla cylindrar, af hvilka den yttres diameter uppgår till 34 tom. Med 85 pistonslag i minuten gjorde fartyget en fart af )!2 knop med en bränsleåtgång af endast 15!2 kubikfot i timman. Fartyget har 3:ne lastrum, innehållande omkring 16,000 kubikfot, samt 5 vattentäta skott. Inredninsen är särdeles elegant och består af en rktersalong med 7 liggplatser, 12 stycken 2 manshytter och 2 familjehytter, en försalong som utgör matsal och har 12 liggolatser. Kaptenens hytt är akterut under läcx med särskild nedgångskapp. Bland undra beqvämligheter är äfven på däck en oadhytt inredd, der såväl kallt som varmt vad och dusch kunna erhällas. Hela fartyset har utrymme för 420 passagerare. Det har full skonerttackling och riggen består ff spunnen jernt:åd. Fartyget, som redan lästa fredag anträder sin första resa till lernösand, föres af kapten V. Kempf.