— Jernvägsarbeten. På Östra stambanan mellan Katrineholm och Norrköping, som är 4!2 mil lång, voro vid 1864 ärs slut terrasseringsarbetena fullbordade på en sträcka af 1!2 mils längd; 14,400 kubikstänger jord hade blifvit utsehaktade och lagde i bank, samt 1500 kubikstänger berg utsprängda. Omkring 25,000 kubikstänger jord samt 1800 kubikstänger berg återstå dock ännu att undanschackta innan banans planering är fullbordad. Förutom ofvanstående arbeten har en mängd afloppstrummor blifvit anlagde, murarbetet för flera större och mindre broar dels blifvit fullbordadt, dels påbörjadt, större delen af de behöfliga banvaktarestugorna upptimrade samt några större vägomläggningar verkställda. Tyenne mindre tunnelar genom berg förekomma på denna bana, den ena 100, den andra 200 fot lång. I hvardera af dessa tunnelar är redan för ett par månader sedan öfre delen af hvalfvet genomsprängd och den återstående bottensprängningen fortgår. Oaktadt de högst be tydliga arbeten, som ännu återstå, torde dock vid årets slut terrasseringen i det allranärmaste vara fullbordad och en sträcka af I d 2 mil rälslagd och ballastad. I vär skall arbetet med stationernas uppbyggande börja, och hoppas man hafva alla byggnader under tak redan detta år. Arbetsstyrkan under sista qvartalet af förlidet är var i medeltal pr dag 1400 man, men har un der Januari månad detta år blifvit ökad, så att den för närvarande utgör cirka 1700 man, den största arbetsstyrka, som ännu på denna bana varit använd och kan användas före våren. En större last räler är för Östra stambanans räkning anländ till Göte. borg, att pr jernväg transporteras till Katrineholm. Från sistnämnda ställe har, på något öfver 3000 fots längd, sliper och räler blifvit utlagde till den stora grusåsen, hvilken jernvägen skall genomskära på ett djup af 40 fot under högsta punkten ut markens naturliga yto. Från denna grusås skall den så kallade ballasten hemtas till en eller ett par mils längd. Som emellertid, såväl i den nämnda äsen som söderut derifrån, högst betydliga genomskärningar och bankfyllningar återstå att verkställa, kan någon rälsläggning ej vidare fortsättas förr än Juni eller Juli månad, och någon ballastning följaktligen ej heller dessförinnan ega rum. (N. T.)