Article Image
bodde Jemle sin hustru på Stallet. I Salla nust a var boende arbetskarlen N. Andersson med haä-lv stru och 3 barn, hvilken icke hade sin lösegen-d dom försäkrad. v Sjötullsvaktm. P. A. Lagergrens hus n:r 141 utgjordes af en våning och är assureradt hos Skandia för 1000 rdr. Han beboddle huset jemte hustru och 3 barn. Sin lösegendom hade han försäkrad i Jönköpings bolag tör 960 rdr. l c — Eldsvåda i följd af fotoggnantäindning. Om? den af oss förut omnämnda elddsvänan vid! Jädraås i Gestrikland har Norrrlandsposten ? från förvaltaren på stället, hrr Lundberg, I mottagit en skrifvelse, hvarur vi återgifva? följande: 5 Den fotogånlampa, som begagnades och som denna qväll, i likhet med flera gånger förr, lem-12 nades brinnande under bokhållareens frånvaro, ll var en större 8. k. tysk lampa af glaas, rymmande I f cirka en half kanna, hade i öfver 4 års tid be gagnats här till kontorets belysninng, hängande ( på en jerntråd öfver pulpeten. — Jeerntråden blef på hösten utbytt mot ett snöre, sopm gick ötver. trissor, med en motvigt, och troligaast är attsnö-. ret genom nötning blifvit försvagadtit och brast af för den om aftonen fyllda lampans !tyngd och att 1 lampan vid fallet från pulpeten i golfvet slogs sönder och utgjöt sitt mnehåll deröjfver. Pulpeten, tvenne smärre bord på sidorna om den och tvenne större väggfasta skåp, hvari förvarades räkenskapsböcker och handlingar, blefvo genom den å dem åstrukna fernissan medel till eldens hastigare spridande. Att fotogenen vid sin antändning utvecklade en utomordentlig hetta och ha( stigt och vidt ikringspred elden är tydligt, då de första, genast gjorda försöken att inkomma i de yttersta rummen ej lyckades. Kontorsbyggnaden bestod af ett rymligt kontor med Å smärre rum på nedra botten och 2:ne rum å vinden. Byggnaden uppsattes 1861 och e inflyttningen i den skedde samma års höst och! h nu i höst blef den i det närmaste färdiginredd le och målad. Om den var brandtörsäkrad är mig! ag obekant. . Huru nödvändigt det är att på alla vis med) omtänksamhet och förstånd vårda eld och ej lik0 nöjdt invagga sig i säkerhet, och attt fotogen är d ett lysningsämne som ertordrar alll varsamhet, F I 8 f 1 synes nogsamt af denna händelse... Vid ett af grannbruken vyppades nyligen äfven ett anbud till dvlik olycka som denna, genom en fotogenlampa, som fick brinna sedan alla. utgått, och hade ej personer i tid kommit tilllstädes, hade der kunnat inträffa detsamma som !här. 0 — — Borås jernväg har under sistl. December månad inbringat 6176 rdr 31 öre. Trafikinkomd sterna för samma tid år 1863 utgjorde 6836 rdr ! NR öre. Borås Tidning beledsagar dessa uppgif-!p ter med följande reflexioner: Under hela året 1864 bar banan i bruttoinkomst erhållit omkring 87.000 rdr rmt; visserligen en ringa inkomst, men så har denna också tillkommit under de mest missgynnande omständigheter af såväl allmän stagnation i handel och rörelse inom hela riket, som dessutom genom den stora bomullsbristen inom vår egen ort. Till menliga förhållanden torde äfven få räknas banans för ringa sträckning. hvarigenom administrationskostnaden står i tör hög proportion mot inkomsterna; samt att spårvidden äär mindre än på stambanan. hvaraf också inträffart. hvad ofta blifvit förutsagdt. att endast en ganaska ringa del af allmogen fraktar sin spanmål ttill Borås på jernbanan, då man måste 1 Herrljumga vänta ett elt dygn. för att få den omlastadl. Då Uddevalla-Herrljungabanan blifver färdig, som skall e hafva samma vidd med Boråsbanan. och som kommer att gå till en del genom en betydande. I e spanmålsodlande trakt, kommer nog en del aflp sistnämnda olägenhet att försvinna. Ehuru ringa årsinkomsten än varit, har likfullt räntan till! riksgäldskontoret för förra året blifvit till fullo d inbetald inom behörig tid. 8 el — — Jr fä t — Jemlands kommunikationsled. Jemtlands Tidning berättar: d Mången och äfven vi hafva betviflat. attlå af trafiken på en så egendomligt komplicerad t linie. som Jemtlands kommunikationsled, der på! k en sträcka af 23 mil godset som befodras måste j på och aflastas 10 gånger. skulle kunna bestriI, das och de nödiga omkostnaderna dervid, än mirdre fås något öfverskott; men enligt en vumera uppgjord jemförelsetabell öfver trafiken för hb åren 1-63 och 1864 synes det, som skulle vi hafva I g e misstagit oss derutinnan. Ar tabellen inhemt 8 nemligen : ; Cti1. Att. å leden befordråts a) gods 18.5774. deraf från öster (Bräcke station) 3.4112. oo vester (Melens (d:o) — 6.81T7. b), passagerare. . ccs c 10,1447. personer och. att hela inkomsten af trafiken utgjorde rdr 22.7669. — 25173. samt utgifterna för trafiken , 26.0884. — 24.3:3, deri inbegripet ångbåtarnes reparattion och utrustning m. m.; men icke någon räinta hvarken till delegare eller å bolagets skuld! till staten 70,000 rdr, och ej heller bolaget tillkommande hyra af Melen 1500 rdr och några arrenden för hemman. Tages i betraktande att trafiken 1864 börjat sednare, till följd af den långa vintern, och för js måst sluta en hel månad tidigarc än 1863 och föregående år varit fallet, eller just den tid. då trafiken sistnämnde år varit som lifigast. hvilket föranledt att 1682 ctr gods, som mkommit till Melen. måst sistlidne höst fortskafas på sidan om leden och derföre icke upptagit i tabellen. je synes det: vara att. antaga, att resiltatet. bordt Ii 1864 blifvit vida gynnsammare, omie klimatiska förhållandena varit de vanliga; och att det system. som lagts-till grund för trafiken, må anges fullt lämpligt för ortens förhållanden, hvilka för närvarande, innan rörelsen ökats. rimligen icke medgifva sjöarnes sammanbindming, medelst jemvägar eller kanaler, ehuru önskwärdt sådant än vore. Då transportkostnaden å kommuniikationsleden emellan Melen, stationen närmast morska gränsen. och Östersund, 16 mil. i medeltal för alla l klassers gods utgör blott 9: 72 öre pr e:tr milen samt å hela leden emellan Melen och Bräcke 10: 88 öre och således vida mindre än vanlig forlön, som gäller 15 öre och ej sällan 20 öre och derutöfver milen, med vida större skiniad om endast tyngre nödvändighetsvaror atses, är det att hop: pas att kommunikationsleden så småningom skall draga till sig största delen :af Jemtlands trafik, deraf blott en ganska ringa del hittills kommit leden tillgodo — Det är emellertid märkligt. att ehuru transporten till Östersund ställer sig något dyrare från Sundsvall än: från Levanger i Norge, rörelsen å leden ökmts från sistnämnde håll med blott 12 4. men från Sundsvall med 80 . Deraf kan väl icke dragas nåon slutföljd om den större eller mindre lifligfieten i rörelsen åt det ena eller amdr hållet, då tinnu såsom ofvan nämndes blott en ringa del af Jemtlands import bedrifves å leden; men det är allmänt kändt, att Jemtlands handel på Norge ännu är en obetydlighet, utom i fiskvaror, ehuru naturliga förhållanden just anvisa Norge såsom Jemtlands lämpligaste stapelort. —— Den 18 Juni? Eiler den 31 Augusti? Det är hela frågan. Uti den uppsats, mot hvilkem Posttidningens i vårt gårdagsblad aftryckta, officiösa artikel är riktad, hade vi yttrat, ait svenska regeringen den 18 Juni 18864 gaf ett . ala i — —Ä—Dr

21 januari 1865, sida 3

Thumbnail