om Te Tv PF ir Lö Pm öv f -Hyllas. —U— Ransakningen om Jernvägsolyockan vid Sandsjö. (Redogörelse af Aftonbladets referent.) Vi meddela i dag fortsättningen på den i gårdagsbladet började redogörelse för rättens förhandlingar. Af allmänna åklagaren hade följande personer blifvit inkallade till tinget, för att i målet höras: nemligen stationsinspektoren vid Nässjö, löjtnant Bergström, banvaktarne J. O. Hansson och L. Andersson, eldaren Collin, stationskarlen 5. Sjöberg, spårvexlaren F. A. Johannesson, jernvägsarbetaren M. Svensson, banmästaren A. Ströander och pumparen Sven Haraldsson. Dessa fingo företräda och aflägga vittneseden, utom löjtn. Bergström, som endast hördes upplysningsvis. Innan vittnesförhöret tog sin början, tillfrågade domhafvanden Riex om de 1 telegrammerna omförmälda tiderna för signaleringen, angående ordinarieoch extratågens afgång från Nässjö, vore någon tvist underkastade, hvilket denne bejakade. Eldaren Collin upplyste rörande denna sak, att bokhållaren Pewtersson vid Sandsjö varit den som skött telegrateringer. Pettersson hade också af allmänna åklagaren blifvit kallad till tinget, men uteblifvit. Stationsinspektoren Bergström hördes härefter först och berättade: Att ordinarietåget afgått från Nässjö klockan 8,25 eller ej sednare än kl. 8,27, samt att extratåget derefter afgick klockan 8,52. Tågens afgång hade genast blifvit telegrad till Sandsjö, liksom svar derifrån erhållits, att signalerna voro förstådda. Utom föreskriften i tjenstgöringsreglementet hade Riex fått särskild tillsägelse att hålla sig 20 minuter efter det ordinarie tåget. Ordf. Innebar detta för honom en tillsagelse att köra in de minuter, som skilde i tiden mellan ordinarieoch extratågens afgång? Hr Bergström. Nej, det afsåg blott det minimiafstånd, hvarpå extratåget skulle hålla sig efter det ordinarie. Ordf. Hur kom det sig att, då Riex i detta fall hade sitt tjestgöringsreglemente att rätta sig efter, han nu särskildt erhöll tillsägelse härom? Hr Bergström. Emedan jag endast tjenstgjort en kort tid, ansåg jag mig böra iakttaga all om de 20 minuterna var den, att Riex skulle iakttaga detta minimum af tid, så att han ej lemnade någon station förrän 20 min. efter det ordinarie tåget. gjort vid jernvägen? Hr Beraström. Sedan den 1 September 1864. Ordf. Har Riex någon fråga att framställa till vittnet? Riez. Nej; men hade jag varit så nära efter det ordinarie tåget, som 6 minuter, borde jag väl blifvit varnad genom signaler utåt linien. J. O. Hansson berättade, att han var banvaktare vid vaktstugan n:r 102, som ligger närmast Sandsjö station, på 3800 fots afstånd derifrån norrut åt Nässjö till. Han hade stått utanför stugan samt sett först ordinarietåget passera Sn 12 minuter efter hade äfven extratåget farit Örbi. Ordf. Hur stark kunde dess fart vara? Vitrmet. Det gick väl så fort som ett snälltåg. Ordf. Gafs då icke varningssignal af Hansson? Vittnet. Nej, det var ej min tur att signalera. Jag hade arbetsveckan. Ordf. Hvem skulle signalera i Hanssons ställe? Vittnet. N:r 103. Baningeniören löjtnant Rosentvist upplyste nu. att banvaktarnes antal mellan Nässjö och Sandsjö utgjorde 8. Dessa turade sig emellan, så att halfva antalet eller fyra sysselsatte sig med signaleringen och de andra fyra med arbete utåt linien. Dermed turades om hvar fjortonde dag. Ordf. Jaså, signaleras det således ej af alla banvaktarne? Löjtn. JRosentvist. Nej, endast under mörker och om natten; men ej på dagen. De fyra på arbete varande banvaktarnes signaleringstjenst fullgöres då af deras närmaste granne. L. Andersson, banvakt vid vaktstugan nr 103, berättade, att han befunnit sig omkring : 10.000 fot från stationen, då ordinarietåget passerade förbi samt på ungefär 12.000 fots afstånd, likaledes från stationen, då extratåget följde efter. Han hade således under tiden avanmöjlig försigtighet. Meningen med tillsägelsen Ordf. Hur länge har löjtnant Bergström tjenstf ; cerat något framåt. Tågen hade följt efter hvarandra med 12 minuters mellantid. Hans klocka gick visserligen ej lika med stationsklockan, men han kunde ändå naturligtvis derpå observera tidskilnaden. Ordf. Erinrar sig vittnet bestämdt, att det var 12 minuter emellan tågen? Vittnet. Ja! Ordf. Vittnet var således den närmaste banvakten till stationen, som hade skyldighet att signalera? L j j Vittnet. Ja! Löjtnant Rosentvist uppgaf, att det varen till1 fällighet, att Lars Andersson befann sig på 12,000 fots afstånd från stationen. Banvaktarne hafva tillsägelse att gå utefter linien och signalera då tåg komma. Ordf. Om vittnet befann sig på 10.000 fots afstånd, då ordinarietåget gick förbi och sedan på 12,0C0 fots afstånd, då det extra tåget passerade, måste tidskilnaden göra mer än 12 minuter? Vittnet. Jag kan ej så noga säga det, jag såg icke så precist på klockan. S. Collins vittnesmål var särdeles redigt och upplysande. Han berättade: På aftonen den 22 erhöll Riex order att afgå påföljande dag med extratåget från Nässjö till E före maskinen af Collin uppeldades den 23 på morgonen, och på morgonen s. d. blef lokomotivet af Riex utfördt, och extratåget ordnadt, sedan det ordinarie tåget afgatt. Innan detta i sin tur afreste, var Riex inne på stationen, och då han derifrån utkom, samt tiden för extratåget var inne, sattes lokomotivet i gång. sedan Riex tagit plats derpå. Collin frågade Riex vid afresan, huru mycket de voro efter det ordinarie täget, då Riex svarade: 20 minuter. Resan fortsattes nu under vanliga omständigheter, Joch Riex skötte maskinen med sin jemna uppmärksamhet. Huru stark farten var, kunde Col-llin ej säga, men enligt hans öfvertygelse hade tåget ej större tart än som var vanlig för blanI dadt täg. Vakterna utåt hela linien, med undanden tag af sista, visade klarsignal, men denna sista visade icke heller någon varningssignal. hvarföre resan fortsattes med samma fart. Vid Storsjön passerade tåget banmästaren sjelf, men icke heller denne gaf någon varningssignal. Då tåget från ändan af nämnde sjö med vanlig hastighet passerade uppför motlutningen, 3200 fot 1:200, till horisontalplanet, och innan det dit l uppkommit, afstängdes ångan och gafs stationssignal på ett afstånd af omkring 4000 fot. I Så fort lokomotivet kommit upp på horisontalplanet och ungefär tre å fyra vagnslängder in på detsamma tillskrufvade Collin bromsen å lokomotivet, som lossades något litet vid nedgåendet från horisontalplanet på utförlutningen, 2500 fot 11:100. Nedkomna omkring 500 fot derpå, varI seblefvo de röken irån ordinarie tåget, då törst ankomstsignal gafs, bromsen tillskrufvades, hvarpå bromssignal följde, dock utan att, såsom vittnet anmärkte, detta syntes medföra någon verkan. I Vittnet hade nu yttratftill Riex: ?Akta dig, det or Idmarie täget är ej gånget, hvartill Riex svarade: Jag ser det. Komna ännu ett stycke längre ned varsnade de sematoren, som stod för stopp? och att grindarne voro stängda, då ny bromssignal imhult, hvar-.