Article Image
senom intendenten vid tredje trafikdistriket hållna undersökningar erhållit följande ipply: ningar: önligt den tidtabell för de ordinarie banågen på statens jernvägar, som af trafiktyrelsen fastställdes att lända till efterrätelse från och med den 2 sistl. Dec., afgår lagligen ett bantåg n:r 29 med fraktgodsj. ch passagerare från Jönköping kl. 5,52 f.1 n. och anländer till Malmö kl. 8,2 e. m. fter uppehåll på alla mellanliggande sta-l: ioner. Under sednare tiden hade detta tåg i an-l. seende till ett ökadt tillopp af både gods och passagerare flera gånger blifvit fördröjdt i; mellanstationerna utöfver den föreskritna iden samt ofta måst efterlemna godsvagnar, som bort men icke kunnat medtagas. För att till bestämmelseorten befordra lylika efterblifna vagnar och möjliggöra akttagande af föreskrifna afgångstider för le ordinarie blandade tågen mellan Jönköing och Malmö, hade det redan för tvenne veckor sedan visat sig nödvändigt, att vid vissa tilltällen utsända extra godståg, dels i linien jö—Elmhult, dels å linien Elmhult—Malmö. För dylik tillfällig extra godstågstjenst å inien Nässjö—Elmhult har intet annat lokomotiv derstädes funnits att tillgå än det vid Nässjö station förlagda reservlokomotivet, hvilket äfven så mycket hellre borde dertill användas, eom detsamma ändock hvarje dag mäste vara uppeldadt och tärdigt till tjent, samt genom en ändamålsenlig anordning af extra godstågets tidtabell i alla fall kunde vid behof päräknas till reserv för något af de ordinarie tågens lokomotiver på samma del af banan. Med anledning häraf hade trafikdirektören vid tredje trafikdistriktet uppgjort förslag till tur för ett extra godsiäg, ämnadt att vid behof användas ä linien mellan Nässjö och Elmhult och så anordnadt, att det följde efter ordinarie nedgående tåoet n:r 29 från Nässjö till Elmhult och likaså samma dag efter uppgående tåget n:r 30 från Elmhult till Nässjö, med bestämd föreskrift att afgå från och ankomma till alla stationer 20 minuter efter det ordinarie tåget samt, efter ankomsten till Stockaryd, på uppgående, der stanna, . till dess att båda de ordinarie snälltågen för dagen passerat sistnämnda station, hvarefter extra godståget fick fortsätta gången till Nässjö. För såväl de ordinarie blandade tågen som för extra godståget var samma hastighet för gången mellan stationerna bestämd, nemligen 2,67 mil i timmen, hvadan den föreskrifna skillnaden af 20 minuter mellan de ordinarie tågen och extra godståget motsvarar en banlängd af ?10:dels mil.! Efter inhemtande af maskin-ingeniörens åsigt, som öfverensstämde med trafikdirektörens, fastställde intendenten den föreslagna anordningen och berättigade trafikdirektören att tills vidare vid behof utsända extra godståg efter den sålunda godkända planen från Nässjö till Elmhult och äter. På grund häraf har trafikdirektören ge nom order till Nässjö station anbefallt att exira godståget skulle afgå från Nässjö den 19 Dec., enligt en på vanligt formulär skrifven, stationen meddelad tjenstgörings-tidtabell, uppräitad i enlighet med de af intendenten bifallna bestämmelser och upptagande extratågets afgångsoch ankomst-tider vid hvarje station, med särskildt förbehåll att extratåget skulle gå 20 minnter efter det ordinarie bantåget samt med anmärkningar lör mötesplatser och order för ordinarie tåget n:r 29 att föra ?röd extratägs-signal? från Nässjö till Elmhult och för tåget n:r 30 att föra samma signal från Elmhult till Stockaryd samt för snälltåget n:r 2 a att föra sådan signal från Stockaryd till Nässjö, allt i full öfverensstämmelse ed reglementets föreskrifter. Extratåget den 19 blef emellertid af förekommen anledning återkalladt och i ställ t gaf trafikdirektören den 22 genom telegraf order till alla stationer på linien Nässjö— Elmhult, att extra godståget skulle afgå från Nässjö den 23, 20 minuter efter tåget n:r 29 till Elmhult, samt återvända från Elmhult 20 minuter efter tåget n:r 30, stanna i Stockaryd till dess att snälltågen passerat och derefter afgå till Nässjö, hvarjemte ordern om förande af extratågs-signuler på de föregående tågen förnyades. En lika lydande order afgick äfven samma dag från maskiningeniören till den å Nässjö station för reservtjenst stationerade lokomotivföraren Riex, som anbefalldes att föra extra godståget. Särskild underrättelse om extratåget den 23 var dessutom meddelad banbevakningen å linien, Till följd af den erhållna ordern utskref stationsinspektoren vid Nässjö särskild tidtabell för extratåget efter den tryckta tjenstgörings-tidtabellen, med iakttagande at 20 minuters tidskillnad emellan de ordinarie tågen och extratåget, efter trafikdirektörens order. Af denna tidtabell lemnade stationsinspektoren på morgonen den 23 ett exemplar till lokomotivföraren Riex och ett exemplar till arbetaren Måns Svensson, som förut tjenstgjort såsom bromsare på arbetstågen under sommaren och nu, på begäran af Riex, erhöll uppdrag att såsom bromsare tjenstgöra på extratåget. Ordinarie tåget n:r 29, som enligt tidtabellen skulle afgå från Jönköping den 23 kl. 5,82 f. m., blef der, genom mängden af passagerare som skulle medfölja och en myckenhet bagage och smågods att inlasta, fördröjt, så att detsamma ej afgick förr än klockan 6, , samt ytterligare uppehållet vid Nässjö för tillkoppling af ytterligare en passagerarevagn samt afkoppling af godsvagnar som skulle medtagas at extratåget, så att detsamma icke kunde afgå från Nässjö förr än kl. 8,25 i stället för kl. 8,5 f. m. eller 20 minuter för sent. Tiden för dess gång från Nässjö till Sandsjö 1,6 mil, är i den tryckta tjenstgöringstabellen bestämd till 37 minuter och det borde således framkomma till Sandsjö kl. J,2 samt anlända äfven enligt tägjournalen dit kl. 9,4. Ordinarie tåget bestod från Nässjö till Sandsjö af 13 vagnar, nemligen först 8 dels gods-, els bagagevagnur, derpå 1 3:dje klassens. A

2 januari 1865, sida 6

Thumbnail