Article Image
tisk skeppsredare, att ehuru han betalar sin premie, är han dock i sjelfva verket 0assurerad för många tilllälligheter. Reglorna för uppgörandet af dispachen äro stränga och inkränglade och för olyckor, som ligga utomdessa reglors område, fås ingen ersättning af assuradörerna. Men ett bolag, som är sin egen assuradör, är oberoende af lagarnes tolkning och motparternas slughet. Alla verkliga förluster kan det debitera assuranskontot. 4:0. Och detta är den väsentligaste punkt af alla. Ett bolag kan utställa obligationer och sålunda erhålla ett stort lånekapital. En vanlig redare kan endast låna till 10 procents ränta och detta blott efter en långvarig registrationsprocess i tullen; men ett rederiaktiebolag, som har goda fartyg, god kredit och ett stort obetaldt kapital, skall kunna låna stora summor till låg ränta. Hvar och en, som vet huru de minsta jernvägsbolag låna mot säkeshet i banor, som icke bära sig, och huru de minsta byggnadsbolag låna mot säkerhet af papper, som långifvaren hvarken har sett eller nägonsin får se, skall ej hysa något tvifvel, att mot säkerhet af välkända fartyg och en stor verklig reservfond af ett obetaldt kapital, ett godt rederiaktiebolag skall kunna upptaga vidsträckta lån. Och om ett bolag kan låna betydliga summor till 5 procent, så måste det kunna lemna sina aktieegare en vida högre vinst än en vanlig redare, som blott arbetar med sitt eget kapital, någonsin kan påräkna. Vi sade att små bolag i sjöstäderna ega för närvarande fartyg, som en af redarne har bestyr om, och att dessa i sjelfva verket äro aktiebolag om än icke till formen. Men de äro ett underordnadt slag af akticbolag. Delegarne kunna icke sälja sina lotter, utan efter långa underhandlingar och med stor svårighet; de kunna ej, som man ibland säger: ?gå ned till fondbörsen och återvända med banknoterna.? De äro utsatta för processer och tvistigheter med sina medredare, som endast kunna afdömas af the 7Court of Chancery?. Aktieprincipen har visserligen redan tillämpats på skeppsrederiföretag i alla våra stora sjöstäder, men tillämpningen skedde under stora svårigheter och utan betydande fördelar.

1 december 1864, sida 4

Thumbnail