Article Image
— Sedan riktningen af norra stambanan mellan Stockholm och Upsala blifvit fastställd, afläto stadsfullmäktige i Upsala den 3 sistlidne Maj en skrifvelse till Stockholms stadsfullmäktige, hvari hemställdes, huruvida icke Stockholms stad skulle anse billigt att expropriera de 20 qvadratrefvar jord, som för ifrågavarande jernväg inom Stockholms stad erfordras, och hvilken EeXxpropriation; enligt Upsala stadsfullmäktiues förmenande, lättelizen borde kunna ske isammanhang med: den expropriation för -allmänna platser: m. m. i närheten af jernvägen, som sannolikt komme att blitva för Stockholms kommun behböfliga, eller, derest detta efsloges, om Stockholms stad skulle vilja utan ersättning till jernvägen afstå den jord, som tillhör staden och allmänna inrättningar, samt slutligen om stadsfullmäktige vore i-tillfälle uppgifva ungefärliga kostnaderna för expropriationen af förutnämnde 20 qvadratrefvar jord, samt skulle önska förena sig med Upsala stad-för-att, medelst ötverenskommelse med vederbörande jordegare, få denna kostnad nedsatt till minsta möjliga belopp. Stockholms stadsfullmäktiges beredningsutskott har, hvad expropriationen först anfån ansett sig ej kunna tillstyrka bifall varken . till framställningen derom, att Stockholms kommun måtte-expropriera den mark, som för norra stambanan inom Stockholm erfordras, eller, utan ersättning till jernvägen afstå den jord, som tillhör staden och allmänna inrättningar, för det ändamål Upsala stadsfullmäktige afsett. Vidkommande den i skrifvelsen framställda törfrågan, huruvida Stockholms herrar stadsfullmäktige skulle vilja förena sig med Upsala stad för att medelst öfverenskommelser med vederbörande jordegare få kostnaden för expropriationen af jordområden inom hufvudstaden nedsatt till minsta möjliga be

28 november 1864, sida 2

Thumbnail