Article Image
— Ehuru Spanien är det sista land uti Europa som börjat anlägga jernvägar, synes det som skulle dess ingeniörer redan ha uppsvingat sig till rangen af de skickligaste och djerfvaste i verlden. Oerhörda natursvårigheter ha nemligen lagt sig emot och lägga sig ännu emot deras arbeten. Redan vägen från Miranda till Bilbao är en högst märkvärdig linie. Santander-linien, hvars svåraste del för närvarande konstrueras, är snart fogde ett underverk, och ingen jernvägslinie i Europa torde erbjuda sådana scener som denna. Säsom exempel på d2 svårigheter man haft att bekämpa, må nämnas följande: Då man reser från jernvägsstationen i Bilbao, som ligger omkring 70 fot över hafsytan, måste man på omkring 6 mil göra en stigning af 2000 fot, tills man passerar en tunnel vid Gujuli, som utgör banans höjdpunkt. Ung lär halfvägs på denna linie inlöper banan i Ordugnadalen vid en höjd af 900 fot öfver havet; nä a 200 fot i rak linie från denna punkt har banan stigit till 1300 fot öfver hafvet; men för att kunna göra denna stigning på ett så ringa effektivt afstånd, beskritver banan rundt omkring hela dalen och utefter bergens sidor en ofantlig ellips, hvilken, så att säga, återför henne till ut gångspunkten, ehuru 400 fot öfver denna. en resande, com stödd mot fönstret beundrar Ordugnadalens tjusande sceneri och de majestätiska klippor, som omgifva densamma, finner sig, då han slutat sin rundresa kring dalen, färdas på en brant, som ger svindel, och lingt, långt under : han den punkt, hvarifrån han rest ut. Jernvägen från Alar till Santander, hvilken genomlöper bergsklyltorna i Biscayv har emellan Reinosa och Barcena mera öfverraskande p rtier, May an dan såsom ettt högst anmäri bete den landsväg, som 1 klyftorna. Jernvägen både denna landsväg och v tjugotre tunnlarne emellan B a och Olazagulia och ellipsstigningurue på Bilbaolinien. Reinosa-linien stryker öfver klippspetsar och utefter nära nog lodräta kbppväggar, från 300 till 700 fot öfver landsvägen. Den har 22 tunnlar af tillsammans 17.000 fots längd, och detta blott på en sträcka af ungetär 3 sv. mil. På deta af stånd pedstiger man från en höjd öfver halvet af 3000 iot, på hvilken man befinner sig vid Reinosa, till en höjd af 900 fot. Vid stationen Barcena förekommer ett fall, liknande det i Ordugnudlen, ehuru förhållandet här är ännu mera storartadt. I stället för !s sv. mil, som man skulle befva resa, om man kunde nedstiga i rät linie, går banan ett stycke tillbaka, söker ag plats i alla möjliga vrår i den lilla Barcenadalen och gör nyckfulla svängningar både öfverst på, utefter sidorna ar och nere vid foten af berget samt tillryggalögger med ett ord ölver 1!2 mil för att komma till nästa stativ. Man är då snart sagdv under den p nan vid Reinosa lemnude. Dessa tre mi. ha kostat omkring 12 millioner rdr. Denna bana är ännu ej öppnad för trafiken och man måste derföre göra färden från Reinoso till Barcena i vagn. Den märkvärdiga jernvägen förefaller derigenom ännu mera märkvärdig än den skall förefalla den som färdas der;å, och man kan vid en dylik resa göra sig föreställning om hvilken effekt ett bantåg skulle göra, ds det passerar upp bland örnnästena. Linien från Alar till Santander erbjuder äfven andra förtjusande scenerier, blund annat färden genom Congosioklippan, den rika Tor relavegadalen och höglandet, i hvilket mineralbadorten Caldas är belägen. — sen med de

25 november 1864, sida 2

Thumbnail