de UISPOSIUO NSrTall Ull alla nuvarande namnar öfver eller intill hvilka sammanbindningsbanan kommer att framdragas och sido spår anläggas, som ock rättighet, enligt 4 s af den för hufvudstaden gällande byggnadsordning, till utrymme för allmän lastningsplats eller strandgata å de utfyllningar, hvilka till följd af jernvägsanläggningen komma att af staten utföras, och 2:0 att sjöfarten icke kommer att betungas med några utgifter i och för passerandet af broöppningarne å bansträckan öfver Riddarfjärden och Norrström eller för begagnandet af de, till skydd mot påsegling å broarne öfver dessa vatten. erforderliga inrättningar, hvilka komma att af staden anordnas. Dessa tvenne punkter, mot hvilka inga anmärkningar voro framställda. godkändes utan diskussion. Vidare hade beredningsutskoltet säsom vilkor uppställt, 7att staten, der hamnar, öppna platser och gator af jernvågen afskäras, bekostar de anstalter, som för den afbrutna kommunikationens återställande blifva behöfliga och lämpligen kunna beredas, äfvensom utför de för skyddande mot påsegling af jernvägsbanan öfver Riddarfjärden och Norrström erforderliga inrättningar.? Efter föredragning af denna punkt yrkade hr Schartau, alternativt: att säsom vilkor för upplåtande af jord m. m. till sammanbindningsbanan skulle bestämmas att banan blefve anlagd så högt öfver marken uti s. k. Ryssvågen och jernvågen, att under midten af hvalfbågarne uppstår en höjd af minst 8 fot, samt att enahanda höjd sedan vidhälles å bron öfver Riddarfjärden, å Kötttorget, Riddarholmen, å bron öfver Norrström och afskärningarne vid nya och gamla Kungsholmsbrogatorna eller, om detta icke kunde bifallas, att punkten måtte erhålla den förändrade lydelse, att staten, der hamöppna platser och gutor af jernvägen s, bekostar de anstalter som för den afbrutna kommunikationens återställande blifva behöfliga, till hvilka skola hänföras vägar eller trappor af minst 20 fots bredd under banans spår i se k. Ryssgården, i gamla jernvågen, vid Kött-torget och vid Nya och Gamla Kungsholmsbrogatorna äf-. vensom ändamålsenliga vattenafledningar under banan å alla ställen, der sådana erfordras. Hr Schartev hemställde likväl sedermera, om icke vägon annan ledamot skulle vara villig att upptaga hans första alternativ, det om banans byggande på arkader, emedan det möjligen kunde tydas såsom parlamentariskt oriktigt att en och samma ledamot uppställde tvenne mot hvarandra helt och hållet stridande förslag: men det sednare alternativet hade han nödgats uppställa såsom ett vilkor för den händelse, att icke hans projekt om banans byggande på arkader skulle vinna bifall; något hvarpå talnren sjelf sade sig tvifla. Hr Hierta förklarade sig nu villig att som sitt eget förslag upptaga arkad eller viaduktfrågan?, hvilken benämning ordföranden för korthetens skull tilldelade den. i Härefter uppträdde hr Scharteuw och anförde såsom skäl för sistnämnde byggnadssätt: dels att Ryssvågen och jernvågen kunde lemnas i orubbadt skick, att genom den större höjd hvalfven under jernvägsbron öfver Riddarfjärden komme att erhålla skulle det blifva möjligt att under desamma transportera större lastpråmar, att jernvägspelarne mindre utsattes för vattenflöden; dels ock att trafiken å de gator der banan kommer att framgå skulle lemnas mer obehindrad. I afseende å Ryssvågen menade hr Schartau att det kunde hafva sina skäl att lemna denna ovntastad, enär dermed förhölle sig så, att densamma vid ett fredsslut blifvit — med motsvarande rättighet för svenskar uti Moskau — upplåten till handelsplats åt ryska undersäter: men sedan den numera dertill ej användes tillfaller afkastningen för densamma härvarande ryska generalkonsul. Det kunde således bli en fråga af ömtålig beskaffenhet om man för jernbanans räkning nödgades sätta sig ibesittning af Ryssvågen. Hr Schartau anförde äfven åtskilliga andra skäl dem han ansåg talande, och hvaribland det, att genom banans byggande på nu föreslaget sätt skulle södra tunnelus djuplek komma att minskas. Hr Carlsson understödde äfven förslaget: men ansäg att 8 fots höjd öfver marken vore måhända väl ringa. Hr K. J. Berg var förvissad om att ett dylikt byggnadssätt skulle betydligt förhöja anläggningskostnaderna; för det att staden alfstår litet jord borde man ej framkomma med för storartade anspråk, och hellre än att föreskrifva omöjligheter borde man rent ut säga att man icke vill hafva någon sammanbindningsbana. Hr Schartau erinrade, med anledning af hr Carlssons yttrande, att han (Schartau) i sitt anförande projekterat att höjden borde blifva minst 5 fot. Hade gig derjemte villig att modifiera sin framställning derhän, att stadsfullmäktige endast måtte uttry en önskan om banans byggande på arkader. Hr Ekman ansåg flera fördelar förenade med banans byggande på arkader, och så framt ej ett dylikt byggnadssätt vore förknippadt med oöfvervinneliga kostnader och svårigbeter borde stadsfullmäktige i detta fall icke blott och bart uttrycka en önskan utan göra saken till ett vilkor. Hr Hierta fann älven förslaget nyttigt ur flera synpunkter samt trodde ej att k derna derför skulle blifva särdeles stora; ty då banan, enligt jernvägsstyrelsens förslag, skall komma att hvila på en slags bropelare blefve det väl ieke så kostsamt att göra dessa nägra fot h De delar af landområde som banan kommer att bestryka äro så korta, att anbringande af arkader å dessa ställen icke helter kunde medföra stora utgifter; hvaremot fördelarne för trafiken voro obestridliga. Till stöd för sina åsigter anförde talaren åtskilliga af statsutskottet vid nästföregaende riksda rån utlandet inhemtude underrättelser, utvisande att man i städer der jernbanor blifvit lagde i getans plan fått erfarenhet om olämpligheten of denna sednare metod. Talaren före