Article Image
Nandlenng blott kan bära sig vid totalt vanvärde på skog. och detta är äfven förhållandet. ty ofta föredraga der belägna bruk att låta egen skog ruttna ner och köpa kol, i stället att kosta kolningsdagsverken. Genom den föreslagna anan från Norberg till Insjön skulle malmpriset vid Siljans vatten ställa sig till omkring 25 öre pr centner, vid beräkning af 15 öre pr centner 1 Norberg samt frakt af 1 öre pr centner pr mil. Beröknar man vidare att malmen tål en transport af ytterligare 4 mil från sjöstrand eller jernväg (hvilket, i betraktande af nyss påpekade förhållanden, ingalunda är högt upptaget) samt att de der mötas af kol, transporterade 3 mil, vinnes ett nu nära obegagnadt kolområde af ötver 150 qvadratmil. Antages häraf blott 70 (troligen rättare 115) qvadratmil beväxta med kolskog samt den ärliga afkastningen till endast 4 tunnor pr tunland. i stället att man li Dalarne vanligen beräknar 6—9 tunnor, ger detta i årlig afkastning 6,480,000 tunnor träkol, som vid ordnad masugnsdrift räcka till att frambringa 4.320,000 centner tackjern. hvartill åtgår cirka 9 millioner centner malm. Efter den troligen rättare beräkningen af 100 qvadratmil kolskog samt 7 tunnor årlig afkastning pr tunnland, -Iger detta inanlles pr år 16,200,000 tunnor eller I 111.200.000 centner tackjern. Mellan Forshufvud -loch Hushagen faller den stolta Dalelfven 144 ; I fot på omkring en half mil, och denna utomorI dentliga drifkraft är nu alldeles obegagnad men . finge genom en jernväg från Westerås och Nor-Iberg till Insjön oberäkneligt värde, på samma gång Dalarne sålunda med lätthet kunde tillegna Isig Westmanlands spanmål. I Norrland och Finland förser sig nu med malm Ifrån Strömsholms kanal, Upsala och Dannemora till ett pris af 70—130 öre pr centner vid hytta, då denna ligger vid lastplats. Efter nyss anförda beräkning skulle Norbergs malm, förd på jernväg till Gefle, kunna säljas till 25 öre pr centner, och i Norrland samt Finland stå hyttegamna till under hälften af nuvarande pris. Utrymmet nekar att här påpeka dessa jernbanors vigt Tör Westerås, Gene, Gefie—DalaIbanan samt för bruken och skogarne i Helsingland. Gestrikland, Upland och Westmanland. Tillverkningen vid de bruk, som hafva fördel af de föreslagna jernvägarne, uppgår redan nu pr Jar till 703,000 centner tackjern samt 395,000 centner stångjern, och det är lätt att finna, huru enom rik tillgång på kol samt lättad förbin, delse med sjöstäderna denna tillverkning snart . skall mångdubblas. Malmbrytningen vid Norberg uppgick år 1862 till nära 1.300,000 centner och var större än vid något malmfält i Sverge,. men är ännu ett intet, mot hvad den vid fältets fulla bearbetning kan lemna. De nuvarande utmålen upptaga en yta af 2. 39 qvadratfamnar och häraf uppgifves med visshet 25 proc. kunna beräknas som malmyta, men tag blott 5 proc., så gör detta redan en malmyta af 112,257 qvadratfamnar, hvaraf, med en famns årlig afsänkning samt vigten af en kubikfamn antagen till 530 centner och malmen till 77 proc. af det uppfordrade berget, fås 39,862,461 centners årlig malmbrytning. Upptager hvarje man 6000 centner om äret, erfordras till ofvanstående brytning 6644 man, men enligt erfarenhet vid Persberget vinnes med ångborr fyrdubbel effekt i arbete och pris, således behöfvas i detta fall blott 1661 man. Aterstår frågan om den mycket bestridda möjligheten att frakta på jernväg till så lågt pris som 1 öre pr centner pr mil. Med afseende härpå vill jog anföra såväl ett medium af hela Europas och Amerikas jernvägstrafik, som ock några upplysningar om de trenne sista årens trafik å Getie—Dalabanan hvarvid, med afseende på den sistnämnda, bör ihågkommas dess olämpliga och trafiken mycket fördyrande lutningsoch krökningsförhållanden. Antages anläggningskostnaden pr mil för en jernväg till 900,000 rdr rmt, safnt den summa brutto inkomst, som behöfves för att beticka underhåll och drifkostnaden, till 10 proc. årligen af hela anläggningskostnaden, behöfves följande genomgående trafik pr mil för att frakten för det gröfre godset skall kunna sättas till endast 30 roc., hvilket tydligen är för lågt beräknadt då denna redan nu vid Gefle—Dalabanan uppgår till nära 45 proc. af samma ränta och drifkostnad. Vid 1 mils bana erfordras 6,300,000 ctr. -—-— ve å q d d r L ; 25 a mA MM mo Mm mm Jm mm Hm rs r 2 ox . — 4200000 I, or 3,150,000 yx Åå 2.520.000 Boa 2100-000 6 X 2 Ex . 1400. IX MN 1.260,000 M : 1,145,455 oc , 1.050,000 3 on , 969.231 a om v 200.000 rv on : 840,000 om : 787,500 on TAL 0. S. Vv. Häraf synes tillräckligt vigten att genom, billiga frakter framkalla en stor trafik. Ännu mera slående blir detta vid diskussionen af föl jande sammandrag ur Gefle—Dalabanans räkenskaper för år 1861, 62 och 63. Inkomst af hela trafiken år 1861 rdr rmt 620.272: 31. 1862 851,458: 60, 1863 1.200,558: 93. Dito af de två sista klassernas godstrafik 1861 387,045: 47, 1862 617,985: 34, 1853 921.934: 59. Dito af all trafik utom de 2 sista klasserna 1861 233.226: 84, 1862 23.473: 26, 1863 278.624: 34. Summa drifkostnad är 1861 250,227: 01, 1862 306.017: 17, 1863 cirka 350,000 rdr. Ränta å anläggni pitalet 1861 270,730: 30, 1862 278,820: 20, 1 270,881: 16). Summa gods och persontrafik i centner 1861 2,088,519: 30, 1862 3,159,571: 75, 1863 4,740.23ö: 10. Gröfre godstrafiken (2 lägsta klasserna) 1861 1.669.653: 35, 1862 2.709,405: 65, 1863 4.210,416: 60. Hela trafiken 1 centnermål år 1861 13,027,755: 86, 1862 20.653,341: 72, 1863 3 484: O1. ta på jernvägsanläggni materiel och tillbygnader samt summa drifkostnad med afdrag af inkomst på personoch barare godstrafik utsatt i öre rmt år 1861 28,773.047 rdr 1863 34,136,417: 1863 , 34.225,682 rdr. Trafikkostnad pr centner pr mill i öre rmt för den gröfre trafiken 1861 2.21, 1862)! 1.63, 1863 1,10. Då cirka 82 procent af hela tra8 fiken är genomgående utför från Falun och Kors8 näs till Gefie, blir således totalkostnaden prh centner pr mil i öre rmt för den gröfre trafiken ) 1861 1.35. 1862 1.01, 1863 0.67. h d f 1 A k mm: Dh m AA ÄR vm I Br I I fö Br rr gen FR RM RR kd Rd nt OR EK oh NV 35. Häruti är ej inberäknad kostnaden för materielens amortering, som vid en bana med så svåra lutningsoch krökningsförhållanden blir ganska betydlig samt torde uppgå ända till högst 6 procent årligen. Antages materielen kosta 1 million rdr, så fös, med tillägg af ofvanstående amortering, verkliga trajikkostnaden i öre rmt pr centner pr mil för den gröfre trafiken 1861 1.63, 1862 1.15, 1863 0.79. s Genom klok skötsel har sålunda. inberäknadt ränta och underhåll, trafikkostnaderna vid denna I h bana nedgått till under 1 öre pr centner pr millk 6 vid endast 42 millioner centners trafik. Medan a denna på de två åren tillväxt med 139,55 procent, har drifkostnaden endast ökats med om-9 kring 40 procent, hvilket för tillväxten -gör env drifkostnad af omkring öre pr centner pr mil. n Då hvar och en fattar, hvilken inverkan tåg e transportkostnad för råämmnen, bränsle födöämd nen och gröfre handelsartiklar alitid måste hafva fö på ett lands utveckling. särdeles då detta, såsom fallet är med Sverge. mest har att frakta skrymmande varor af föga värde, torde vi med så ta. s lande fakta för ögat snart kunna-motse intöran) det af billiga frakter på statens jernvägar samt, äfven der ett försmessigt ordnande af trafiken d a n i sin helhet: Stockholm den 16 April 1864. Herman Sandeberg. 9 RR

28 april 1864, sida 3

Thumbnail