hvilken göres farbar genom 2:ne korta kanaler förbi befintliga vattenfall, ända ned till Gäddviks hamn vid Bottniska viken. Totala kostnaden för denna jernbana inberäknadt materiel, och för de 2:ne kanalerna torde icke öfverstiga 232.000, till bestridandet hvaraf de svenska statsmakterna nkt rdr 552,000, eller omkring 48,000 sterling. Detta bolag har afslutit köp om alla dessa värdefulla verk och egendomar för en summa af 225,000 i alsigt alt fortsätta och utvidga trävaruaftfären, att fortsätta och utvidga landets odling och betryggande, att bearbeta dessa egendomars mineraliska rikedomar, och att för dessa ändamål bygga jernbanan ifrån Gelliwara Malmberg till Luleå elf, liksom de 2:ne erforderliga kanalerna på sagde elf. För detta ändamål erfordras ett kapital af 500.000. Den närvarande behållningen af skeppningsbara trävaror, omkring 3000 standard, öfvertagas afsäljarne till inköpspris, hvarigenom en icke obetydlig vinst tillförsäkras bolaget. Tre år åtgå för byggandet afjernväg och kanaler, och således äfven för att få jernverksrörelsen i gång. Den afkastning man beräknar af företaet är: ;) å försäljning af 60,000 tons jernmalm till masugnsegare uti Sverge och Finland med en vinst af 6 s. pr ton... f 18.000 2) å tillverkningen af 25,000 tons tackjern vid bolagets egna masugnar med en vinst af2,1prton 51.250 3) a tillverkningen af 15,000 standard trävaror med en vinst af 1,5 pr standard sms 18,750 4) å jernbanans bedrifning 5,700 5) å kanalrörelsen ....... een 2. 6.395 2 103.095 afgår förvaltningskostnader .......... 8095 Nettovinst -95,000 eller 19 procent å aktiekapitalet, oansedt jordens afkastning, möjlig tillväxt i afsättningen å malm, och vinst som kan uppstå i fall bolaget kommer att tillverka stångjern och sti Under de första tre åren som äro erforderliga för egendomarnes utveckling garantera säljarne att inkomsten å det inbe