under vintermånaderna från Göteborg på-: följande morgon fortskaffad med den s. k. norska posten, hvilken anländer till Udde valla torsdagar och söndagar omkring kl. e. m. Artikelförfettaren skall måhända invända att, om också sålunda Uddevalla fyra gånger i veckan har en jemförelsevis genska snabb postutvexling med hufvudstaden, förhällandet dock kunnat blifva väsentligen bättre om äfven Wårgårda-diligensens turer blifvit ordnade med hufvudsakligt afseende å en hastig postbefordran från Stockholm till Uddevalla. Och utan tvifvel hade detta ganska lätt låtit sig göra. Endast borde härvid tillses att icke härigenom postförbindelserna å andra linier fingo vidkännas olägenheter, hvilka kunde hafva varit af större betydenhet än dem Bohus Läns Tidning öfverklagat. Vid ordnandet af sidoposter från och till jernvägen möta naturligtvis icke några svårigheter i fråga om sådana stationer, dit så väl uppsom nedgående bantågen ungefär samtidigt ankomma. Annat är förhållandet med orter, hvilka ligga närmare någon af jernvägens ändpunkter och dit följaktligen det ena bantåget anländer på morgonen, medan det andra inträffar först på eftermiddagen. Här måste den ena posten blifva något öfverliggande. Vid uppgörandet af tidtabeller för sådana poster har generalpoststyrelsen vanligen utgått från den åsigt, att orter närmare Stockholm helst önska att se sin post ställd i nära förbindelse med bantåget från bufvudstaden, likasom orter närmare Göteborg antagits företrädesvis önska att hestigt erhålla bref och tidningar från sistnämnde stad. I öfverensstämmelse härmed skulle äfven diligensen från Wårgårda hafva afgått strax efter det snälltäget från Göteborg, omkring kl. 8 f. m., passerat Wårgårda. Och särdeles önskligt hade det varit att så kunnat ske, då derigerom posten anländt till Wenersborg nog tidigt att ännu samma deg kunna utdelas. Härersot förekom likväl den omständigheten att snälltågen icke göra något uppehåll vid Wergårda. Såsom förut blifvit anmärkt utgör denna omständighet icke något hinder för postens aflemnande vid Wårgårda. Men då med den nya postinrättningen äfven var förenad personbefordran, borde diligensens afgångstid från Wårgårda icke gerna ställas I samband med bantåg, hvilka icke lemnade resande tillfälle att der afstiga. Det blef således nödvändigt, att antingen snälltågen gjorde något litet uppehåll vid Wärgårda eller ock att diligensens turer sattes i förbindelse med de blandade tågen. Uti en del af den ifrågavarande artikeln, hvilken icke blifvit af Aftonbladet återgifven, anmärker Bohusläns tidning, att af generalpoststyrelsen icke blifvit gjord någon framställning till jernvägstrafikstyrelsen om uppehåll för snälltågen vid VWårgårda; ett medgifvande, hvilket tidningen antager skolat med lätthet erhällas. Med anledning häraf må den upplysning meddelas, att en sådan framställning verkligen blifvit gjord, men att, på skäl, hvilkas giltighet vi inga lunda vilja bestrida, trafikstyrelsen förklarat sig icke kunna i detta afseende gå postverkets önskningar till mötes. Då sålunda diligensen ej borde från Wårgärda afgå förr än efter blndade tägets ditkomst, blef ock häraf en följd att den icke kan till Wenersborg anlända förr än omkring kl. 9 på aftonen. Utan tvifvel kunde den ännu samma afton derifrån afgå och således kl. 1—2 på natten vara i Uddevalla, der följaktligen den ankomna posten kunde utdelas följande moron kl 5 Nu sker detta icke förr än på middagen. En stor fördel för de resande anses det i allmänhet vara att, der sädant utan synnerlig olägenhet kan ske, diligenserna färdas heldre på dagen än på natten. Det är dock icke egentligen härför som afgångstiden för diligensen från Wenersborg ansetts böra uppskjutas till kl. 8 på morgonen, utan bör orsaken härtill sökas i den omständigheten, att först en timma tidigare tisdags och torsdags morgnar posten från Karlstad anländer till Wenersborg, hvarifrån en del af densamma skall med diligensen vidare fortskaffas till Uddevalla. Artikelförfattaren har slutligen klandrat velet af Wårgårda såsom utgångspunkt för den ifrågavarande diligenslinien samt ansett flingpäs eller Herrljunga böra föredragas. tskilliga omständigheter kunna utan tvifvel anföras till stöl för valet af så väl den ena som den andra af dessa tre jernvägsstationer. Att generalpoststyrelsen företrädesvis förordat Wårgårda torde finna en förklaring deri, att denna punkt blifvit. föreslagen af länets styresman, för hvilken ortens behof och önskningar i ämnet icke kunnat antagas hafva varit främmande. R. Några ord om allmänna brandförsäkviundgamrarkat I tankhalm får hvgd