ten belönar nu sjelf en lyckad lärobok ge nom att köpa öch konsumera densamma Der plantan växer sjelf behöfras inga drif hus. Komme cepattnämnden till stånd, si slerna antagligen ej framkalla de B , som man öuvskar. Man skulle 1 stället få en planta med rötterna i bank sedlarnes sterila mark och med en kront vanskaplist tuktad efter granskningsnämn dens förmodade eller kända åsigter. Atter konstlad åtgärd lyckats en gång, berättiga alldeles icke till det antegendet att den skal lyckas alltid. Man påstår att olikheten af läroböcker vid olika skolor åstadkomma onödiga kost nader för dem som flytta sina barn från en skola till en annan. Detta är sannt, men sådana flyttningar äro antagligen få, och icke kan det vara skäl att lägga tvångtröja på en vigtig litteraturgren, för att bespara några riksdaler åt några få individer. Att olika läroböcker begagnas vid sådana läroverk inom samma slift, som skola komplettera hvarandra, är ett oskick, som det tillbör eforerna att afstyra. Men vilja vi då att möjligen hvarje skolman skall få i sitt ämne begagna hvarje skolbok han behagar, om än så olämplig? Nej! men vi anse den nu gällande föreskriften att läroböckers antagande eller förkastande bestämmes af eforus, rektor och lärarne i förening vara, om den rätt handha ves, fullt betryggande, och ändå lemna tillräcklig frihet åt den konkurrens, som enligt vårt förmenande är alldeles nödvändig. Icke behöfver man inrätta en liten väktarekår, som skall fälla bajonett mot hvarje ny skol bok, för att skydda eforer och lärare från öfverrumpling af det odugliga. De kunna nog i detta fall skydda sig sjelfva. Mången anser måhända denna sak vara blott ett obetydligt skolgräl. Det är likväl af stor praktisk betydelse, ty den vidrör på ett störande sätt grunden för hela vår skolbildning. Derjemte vill det synas att till frågans rätta bedömande skulle fordras en speciel kännedom om alla di hörande rhållanden, att hon snarare borde vara fö remål för ett läraremötes behandling än för len i dessa epecialiteter naturligtvis mindre erfarna riksdagen.