Article Image
ep hamn, men blott 1 million till påbörjande af sådana arbeten mellan Arvika och riksgränsen som fordra längre tid för deras fullbordande. Men månne en sådan åtgärd med skäl kan kallas lämplig? Å ena sidar får man blott den lilla biten till Degerfors, I som i och för sig betyder intet, färdig inom 13 år samt måste förmodligen vänta ytterligare 3 år innan det återstående stycket till j Kristinehamn blir färdigt. Å andra sidan torde äfven förbindelsen med Norge komma att uppskjutas i 6 år, emedan blott förberedande arbeten på Arvikabanan vidtagas. Afskilliga representanter hafva äfven önskat ändring häri. Somliga hafva föreslagit ätt banan imellan Porla och Kristinehamn, soni koster 5,527,999 rdr, skulle först fulländas, samt ansett att de felande medlen härför skulle tagas, ettdera af de hittills byggda jernbanornas trafikinkomster till slutet af kommande statsreglering eller af den summa af 3 millioner K. M:t proponerat för sammanbindniogsbanan i Stockholm, hvilken ansetts mindre nödvändig. Andra hafva yrkat på Arvikabanans fulländande inom nästa statsregleringsperiod. Statsutskottets riksgäldsafdelning har tillstyrkt de ef K. M:t föreslagna beloppen, men förbehållit sig att till Arvika eller Kristinehamnsbanan få använda de medel, som blifvit disponibla, om frågan angående em sammanbindningsbana i Stockholm möjligen skulle förfalla, Deremot har statsutskotteis plenum tillstyrkt anslags beviljande till fulländarde unde: nästa statsregleringsperiod af hela Kristinehamnsbanan (med afstyrkande af semmanbindningsbanan i Stockholm), men för Arvikabanan blott tillstyrkt den af K. M:t föreslognä millionen. Om man nu jemförer å ena sidon, hvad norrmännen dels redan gjort dels temligen obligatoriskt erbjudit sig göra för föreningsbanans snara fulländande, samt å andra sidan det knappt tilltagaa belopp som tillstyrkts för Arvikabanan, så måste man medge, att detta icke är partie gal samt att vi här i Sverge hittills ej visat något särdeles intresse för en föreningslänk med brödrafolket. Svärt, ja nästan omöjligt, torde det visserligen vara att nu skaffa pengar till både Kristinehamnsoch Arvikabanan, hvilka hvar och en ur sin synpunkt kunna vara lika vigtiga; ty de kosta tillsammans icke mindre än 9,934,303 riksdaler rmf. Dessutomär ganska troligt att åtminstone en del af de till sammanbindningsbanan i Stockholm föreslagna medlen beviljas, hvaraf följden blir, att icke den tillgång uppstår för Christinebamns-banans begagnande, som statsutskottet synes beräknat, utan densamma ändock under nästa stats reglering blir ofulländad. Men männe icke ännu en utväg återstår, genom hvilken både norrmännens billiga anspråk på Arvika-banans snara fulländande tillfredsställes samt Christinehamns-banans samtidiga byggande möjliggöres, och detta utan att Stockholm behölver blifva Iottlöst. Men vågar nemligen tro att de 2,400,000, K. M:t föreslagit till Degerfors—Porla-liniens byggande under nästa statsreglering. hvilken linie i och för sig icke har nägon betydelse, vida bättre skulle kunna begagnas, om de användes till sådana arbetens utförande på hela Porla— Christinebamns-linien, som erfordra längre tid, då nämnde bana genom tillräckligt anslags beviljande vid den dernäst kommande statsregleringen möjligtvis inom ett år, d. v. g från detta år räknadt, inom fyra år skulle kunna blifva fulländad. Om man vidare antager att till sammanbindningsbanan i Stockholm beviljades 1, å 2 millioner, så återstode för Arvika-banan, utom den at K. M:t föreslagna millionen, så mycket, att äfven densamma kunde så nära nalkas sitt fullbordande, att den likaledes inom fyra är blef tillgänglig för trafiken. Äfven om från sammanbindningsbanan icke några fyllnadsmedel skul e vara att påräkna, synes dock Arvika-banens vigt vara så stor, att medel på annat sätt bör anskaffas. Ett ytterligare skäl för nämnde banas enara fulländande är äfven det, att norrmännen, eniigt hvad man från säker källa tror sig veta, erbjudit sig att, om spårvidden är lika med norska banans, till begagnande öfverlåta sin drifmateriel, till dess nela nordvestra stambanan blifvit fulländad. Men har vågat framställa detta sista tförslag, som i sig icke innebär något outförbart på samma gång det i närmaste mån tillfredsställer de flesta svenska iotressen, i känslan deraf att svenska folkets heder och ära fordrar att icke till en alltför aflägsen framtid uppskjuta anknytandet af föreningsbandet med Norge, allrahelst om dess egna fördelar derpå icke blifva lidande. PätitiagsAnec. ach Palicgabaer 7

9 maj 1863, sida 3

Thumbnail