Article Image
Stockholms stadsfullmäktiges öfrerläggning om Sammanbindningsbanan. (Slut fr. gårdagsbladet ) Hr Stråle ville. ehuru frågan nu ej kom till afgörande, dock bemöta några af hr Wallenbergs argumenter innan ärendet remitterades till utskottet. I utländska städer hade min genom oerhörda uppoffringar sökt att få sina bangårdar så centralt eom möjligt. Såsom hr Wallenberg äfven måst erkänna, vore en central bangård i Stockholm ur jernvägens eget intresse af största vigt. Talaren fann det vara alldeles klart. att en central bangård med anhaltstationer vid stadens utkanter och sidospår till de vigtigaste hamnplatserna skulle vara för hufvudstaden af ojemförligt större nytta än 2:ne bangårdar som icke vore sammanbundna, Hvarföre skulle detta vara mindre Ne t för hufvudstaden än för andra städer? Staden Göteborg hade ock anlagt spår till hamnen. Då nu statsutskottet förordat anläggande af en stambana mellan Katrineholm och Norrköping, hvilken bansträckning troligen komme att af ständerna godkännas, och seder

28 april 1863, sida 3

Thumbnail