rakare och röra horizontel linie trän södra stam. banan vid Årsta viken under Skionarviksbergen och utmed Mälarestranden till stationen vid Stadsgården. Kostnaden för denna lirie är angifven blifva densamma som för sistnämnda alternativ eller 3,074,837 rdr rmt. Det första af förtutnämnda alternativ medför den olägenhet, att jemvägen genom tunneln under södra bergen kommer att framgå med 1100 fots radie och med lutning af 1:100 ända till stationsplanet å Stadsgården, hvarigenom trafiken skulle betydligt försvåras. Denna linie är dessutom föreslagen att från sin utgångspunkt från vestra stambanan i närheten af Timmermansgatan dragas utmed Södermalms bangärd med en lutning af 1:100, för att i närheten af Göthgatan fortgåitunnel under nämnde gata, hvilket lutningsförhållande på en längd af 2000 fot förutsätter en slutlig skärning at omkring 20 fot under bangårdens plan. Utförandet af denna linie kan ke ske utan rubbning af de å bangården uppiförda närbelägna stationsbyggnaderna och anagda spårutgreningar, alldenstund marken deri städes är af den lösa beskaffenhet, att den icke i medgifver den erforderliga skärningen utan bankfyllning ända till fast botten, som träffas törst på 40350 fot under bangårdens plan. Styrelsen anser derföre, att enär utföradet af ifrågarande linie, som skulle komma att blifva en hufvudlinie för en stor trafik, skulle medföra stora olägenheter iör den pågående trafiken å jernvägen, täfvensom betydligt ökade anläggningskosinader samt dessutom, såsom förut är nämndåt, till följd af sina lutningsoch krökningsförbållanden för framtiden komma att i afsevärd grad försvåra och fördyra trafiken, densamma icke bör till utförande ifrågakomma. Den andra alternativa linien kan genom en omkring 3000 fot längre omväg fortgå med lutning al 1:185 samt i kurva af 1500 fots radie och erhålla ett omkring 1600 fot låvgt horizontalt plan innan den träffar stat.onen vid Stadsgården. Den företer derföre såsom hufvudlinie ej större svårigheter än som redan finnas på flera en af de redan anlagda stambanorna Från denna linies afvikningspunkt till närheten af Göthgatan, hvarest tunneln skulle taga sin början och å hvilken lutningen at 1:135 fordrar en skärning, som slutligen blifver omkring 20 fot under markens plan, måste linien anläggas öfver sank mark, hvarå, enligt de borrningar, som styrelsen der låtit verkställa, fast botten påträffats på omkring 30 fots djup. Denna skär ning är förenad med svårigheter, hvilka dock endast inverka på anläggningskostnaden; men som den approximativt uppgifna kostnaden för hela linien från Tantogatan till Stadsgården är i en summa upptagen till 1,435,000 rdr kan styrelsen icke bedöma. huruvida de för grundläggningen af Lanan i denna lösa mark erforderliga kostnader äro i nämnda summa inbegripna. Det tredje at öfverstelöjtnanten Leijonancker antydda försag, att en horizontal linie skulle kunna erhållas med utgångspunkt från stambanan i närheten af Årsta-viken under Skinnarviksbergen och utmed Mälarestranden till stationen vid Stadsgården, för hvilken linie kostnaden är antagen lika med den för nyssnämnda alternativ beräknade eller till omkring 1,400,000 rår, anser Isen förtjena en närmare uppmärksamhet, för såväl liniens horizontala läge som raka riktning. Men som en detaljerad undersökning, hvarpå con tillförlitlig kostnadsberäkning skulle kunna grundas, erfordrar en längre tid och dessutom är förenad med kostnad, har styrelsen icke ansett sig utan närmare erhållen befallning dermed böra gå i författning. Styrelsen snser för sin del utförandet af ifrågavarande linie blifva betydligt kostsammare, än det ofvan förslagsvis uppgifvits, och att linien mera afser stambanans dragande till stränderna at Mälaren och Saltsjön, än densammas fortsättning genom hufvudstaden, eharuväl detta sednare ändamål äfven dermed kan förenas, ehuru icke med samma fördel som faliet tr med den at frih. Erieson föreslagna sammanbindningsbanan. Rörande banans vidare fortsättning genom hufvudstaden från den vid Stadsgården föreslagna stationea, bar öfverstelöitnanten Leijonancker anfört, att Jenna obehindradt kunde ske såväl till Clara-trakten som öfver Skeppsbron till Nybrohamnen. För att underlätta jemförelsen emellan dessa båda alternativer och närmare åskådliggöra deras lägen och utseende har styrelsen på bifogad karta låtit uppdraga de olika linierna. Vid pnärmare granskning deraf synes, att den af öfversten frih. Erieson föreslagna sammanbindningsbanan, hvilken legat till gruvd för K. M:ts provosition, med undantag af kurvan under södra bergen af 1400 fots radie, för öfrigt fortgår i nära rak linie öfver Riddarfjärden, Kötttorget, Riddarholmen, Norrström och vidare öfver Clara sjö och Claratrakten, samt utmed Rörstrar viken till närheten af Solna, hvarest der — .as. manstöter med den föreslagna norra gt .s sAmmed station vid Ladugårdslandsvike ambanan, Alldenstund den af öfversten F. -v föreslagna banan kan ledas v,q, son sålunda torget och en körväg a-briv, er Riddarholmsma vid öfvergången af N 45 under densamtan, skär bemälda bar 52 Kungshkolmsbrogarörda sträckan, sor på hela den ofvanbemarkens plan ce Jängd utgör 23.320 fot, i EN OM endast Kött-torget och fyra i Clarawak of hvaraf endast G yra gator brogat.g-Kr fö endast Gamla Kungsholmssödsr a är för trafiken af någon betydenhet. Ett lödes fö ät norrifrån kommande bantåg kan såa sätta sin väg genom hufvudstaden utan Son märkbar män störa rörelsen derinom. et andra alternativet till sammanbindningsana genom hufvudstaden öfver Skeppsbron och Blasieholmen har deremot mellan förutnämnda nvutningspunkter, nemdligen Tantogatan å söder 1000 natrekten i norr, förutom kurvan af s radie under södra bergen, flera andra kortare karvor af mindre radier och kontrakurhål Banans längd emellan nyssnämnda anslutMösspunkter utgör 33,160 fot, och är saledes 9840 fot längre än det förra alternativet, Banan måste i markens plan dragas snedt öfver Carl Johans torg och slussen, vidure längs hela Skeppsbron öfver Blasieholmen och ifrån Nybrohamnen äfvenledes. i markens plan skära alla de mellan Ladugärdslandet och Norrmalm löpande gator, Ett bantåg, som på denna väg skulle föras genom hufvudstaden, skulle således två gånger backas, nemligen vid Stadsgården och Nybrohamnen, genomgå flera kurvor af mindre radie, göra en omväg af 9840 fot, eller mera än en fjerdedels mil, störa rörelsen på nägra af de mest trafikerade delar af staden, nemligen Slussgatorna och hela Skeppsbron. och afstänga rörelsen på Blasieholmen och Ladugårdslandet, å hvilka sistvämnda ställen lokalen icke utan stora kostnader och olägenheter medgifver inläg. ningar för gatornas ledande öfver eller inder banan. Denna banas framtida undervåliskostnad skulle i betydlig mån fördyras icke lenast genom den ökade väglängden och de lera, Korvorna, utan äfven genom den stora perönal, som blefve nödvändig såväl för banans vevakning som för den särdeles under vinteriden högst besvärliga renhållningen af den stora träcka spår, som måste dragas i markens plan alia de gator och öppna platser, hvaröfver bajan ledes. Då båda dessa alternativt föreslagna linier oviljorligen måste ledas öfver segelleden emellan Mälaren och Saltsjön, har det förstnämnda alterrativet ett afgjordt företräde, såsom minst hinlerligt för sjöfarten, emedan det lemnar två broppningar, hvarigenom ett dubbelt antal fartyg unna förhalas på betydligt kortare tid tin som fordras för passerandet genom slussöppningen. öljaktligen behöfva dessa broöppningar icke ara tillgängliga för genomiart så lång tid som lussen; och som emeilan jernvägen ötver Ridjarfjärden och slussen finnes en rymlig bassin, wvarest de till Saltsjön gående eller derifrån ommande fartyg kunna samlas och ordnas,