Article Image
Göta Kanalbolag har uti de hittills för Ångfartygs, som trafikera Göta-Kanal, stadgade afgiiter, när dessa erläggas i ett för allt, för fartyg, last och passagerare, beslutat följande nedsättningar, nemligen: för Ångpaketfartyg — hvarmed förstås sådane, som till deras största utrymme äro försedda med hytter eller salonger, inredda för transport af passagerare och som med full iast göra gon medelbastighet af 4!,, svensk landmil i timmen — till B öre för hvartdera af de nio första kanaldistrikten och 4 öre för hvartdera af de sju sista; — för de Lastångfartyg, som gå genom hela kanalen mellan dess bägge slutpunkter Söderkoping och Göteborg, till respektive 42 och 6 öre, — samt för de Lastångfortyg, som passera endast delar af denna farled, tll 26 öre för bvaridera af de nio första och till 10 öre for hvart af de sjä . kanaldistrikten intill dess att Statens stamjernbana mellan Falköping och Jönköping blir färdig och för trafik öppnad, kvarefter umgälderna för sistnämnde slags ångbåtar ytterligare nedsältag till rospektive 48 och 9 öre, allt för hvarje fullt mått om 400 kubikfot af fartygens på föreskrifvet sätt utrönta rymd. Och får Göta-Kanaldirektion, jemlikt en mellan Göta samt Nya Troilhätte-Kanalbolag träffad och af Konel. Maj:t fastställd öfverenskomimelse , bäriggnom å bägge Bolagens vägnar till trafikerandes kännedom meddeta, au berörde beslut kommer att tillämpas icke allenast å Göta-Kanal, utan ock i den mån å Trollhätte-kana!, att för dem af de ifrågavarande fartygen, hvilka komma ifrån eller afgå till Gäla-Zane!, böra afgifterna å Trollhätte-kanal utgå med en femteaei af kyad 3 Cöta-Kanal skolat för denna kanals alla rikter eriiggas. Stocknolma jon 20 Febr 1863. : Göta-Kanaldirektion.

15 april 1863, sida 2

Thumbnail