BLANDADE ÄMNEN. — Läran em djefvolen i Meoktenburg. Det goda landet i Mecktenburg är icke allenast välsignadt med en komplett medeltidsförfattning, ett nästan oberoende ridderskap o. 8, v., utan också med ett kyrkoregemente 4 komplett medeltidsskick, hvilket dock en del af ridderskaet finner alltför mycket gammaldags; emedan det sjelft har obehag deraf. En af:kyrkans verksammaste min är pastor Plass iSerrahu, en by, belägen i fdss Hahnsche, hvilket: vunnit sin ryktbarhet genom grefve Kuno v. Hahns ceremonireglemente. Den vördige pastorn: har. förkunnat, att den icke trnågon verklig. kristen, som icke går till Skrift minst hvart fjerdedels år, och som icke låter döpa sina barn åtta dagar efter deras födelse. Derjemte -har: han; med afseende på läran om djefvulen, gjort en makalös upptäckt, hvilken han kungjorde för verlden år 1855; enligt denna finnes det nemligen också i djeflaverlden ett slags treenighet, dock egentligen blott en efterapning af den gudomliga treenigheten. Enligt hans lära är första personen i djefvulen fader satan, också kallad den stora draken och den gamle ormeny; andra personen eller djefvulen-sonen är djuret af jorden med två horn, också betecknadt med namnet lögnprofeten; tredje pereonen. eller djefvulenanden är djuret af hafvet med sju hufvuden, tio horn och tio kronor. Alla tre. äro alltid sammanordnade, icke underellersidoordnåde: Den makt, hvaraf dessa tre personer, som äro ett i verksamhet och sträfvande, äro i besittning, går icke längre än Gud tillstädjer. Ala detre onda ersonerna hafva sina verktyg, som likaledes äro efvande väsenden, hvilkas skepelser de ikläda sig. Det är den teologiska vetenskapens uppgift att uppleta dessa uppenbarelser i historien, och dennas resultater kunna icke annat än vinna i betydelse, enär det icke blir fråga om döda, ingenting betydande tankar, utan om lefvande personer. Under den treeniga öfversta djefvulen äro alla de öfriga djeflarne eller onda englarne underordnade. At goda englar finnas öfver talf legioner (72,000). De onda englarne äro icke så många, men dock flera än en. Ur Maria Magdalena utdrefvos sju orena andar (Luc. 8— 2). I de Gadareners svinahjord föro öfver 6000. Flera nämnas icke. De goda englarne äro till de troendes tröst och tjenst fler ände onda. Dessa onda andar äro icke abstrakta, utan personer, ty de kunna gå och komma, tala och handla, fara ut och komma tillbaka o. s. v.; de kallas djeflaine. Med dessa ideer slår det icke illa ikop, om det är sannt, som ryktet berättar, att pastor Plass, när han döper ett barn, alltid brukar låta ett fönster stå öppet i rummet, på det den onda ande, som far ut ur barnet, genast måtte kunna komma sin kos. Fadern ill ett barn skall en gång under stark köld hafva anhållit om befrielse från fönstrets öppnande och ställt kakelugnen, hvars luckor han öppnade, till vederbörande djefvuls disposition ; men sedan lär han varit nog elak att för presten erkänna, det han glömt öppna spjellet, så att den utdrifna djefvulen förmodligen fastnat i kakelugnen.. Pastor Plass skallnu sednast hafva nekat att med de vanliga ceremonierna begrafva en godsegare, som alldeles icke trädt i opposition mot kyrkan, men som icke velat afhöra vördig pastorns predikningar eller taga honom till själasörjare; men detta skall hafva väckt stor förtrytelse hos ridderskapet. — En kunglig tidning. P: Nya Zeland har en infödd stamkonung oari Palatan II uppsatt en tidning, för hvilken han sjelf är hufvudredaktör. Denna tidning utkommer i Garnawahia och har till devis: Tro, kärlek och jemnlikhet. Konung Päålatan säger i sin första ledande artikel att han tror på pressens makt att ordna sakerna. Vår tidning, säger den kunglige redaktören, har den fördelen att hon skall göra våra sträfvanden kända för verldens folkstammar.