Article Image
tan äfven att den förfärliga knall, som itanför tornet åtföljde skottet, inom tornet rar ganska obetydlig. Passaics hastighet utgjorde sju knop i timman. Dess skruf zjorde dervid 58 slag, eller 22 slag mindre in dess maximihastighet, hvilken man ej insåg nödigt att använda, emedan det nu j var fartygets hastighet, utan kanonens verkan, som skulle pröfvas. Midätför fort Washiogton styrdes fartyget mot den klippiga stranden, och en obebodd plats utsågs för att mot sjelfva berghällarne vid Hudson strömmen pröfva kanonens verkan. Ångaren stoppade maskinen och den grofva kanonen laddades med 208 krut och en bomb, samt bragtes i position så, att dess mynning räckte ända fram till inre sidan af kanonporten, hvilken är så konstruerad, alt den tjenar såsom en förlängning af kano nens mynning. Skottet lossades. Knallen, upprepad af ekot, var fruktansvärd såsom explosionen af en krutqvarn, men den kändes af kanoniererna i tornet knappast star kare än knallen af ett pistolskott. Kulan iterstudsade flera gånger från vattenytan och träffade klipporna med den verkan, stt! stenblock, grus och damm kastades vidt omkring. Skakningen inom tornet var obe: tydlig. Ett nytt försök gjordes med en jaddniog at 35 8 krut och en bomb. Vid skottets affyrande tillbakastudsade kanonen nära fyra fot, men likasom vid första skottet voro röken och skakningen i tornet obetydliga. Dundret utanför var deremot så förfärligt, att flera herrar, som stannat på lartygets däck för att iakttaga skottets ver kan, föredrogo att vid de följande skotten uppehålla sig inuti tornet. Vid fjerde ex perimentet begagnades 35 krut och en massiv kula. Kanonen äterstudsade dervid blott 2 fot 8 tum och skakningen samt rö ken voro lika litet besvärliga inom tornet som vid de förra skotten. Det var för hr Eriesson en stor triumf att sålunda hafva uppnått hvad flera utmärkta män af facket ansett outförbart. Passaic återvände om aftonen till den verkstad, der fartyget blif. vit bygdt, för att kompletteras. —

22 december 1862, sida 2

Thumbnail