Sammanbindningsbanan genom Stockholm. I fråga om lämpligaste sättet för anläggande af.tn jernbana genom hufvudstaden, i ändamål att sammanbinda. Vestra stambanans ändpunkt å Södermalm: med: bangården för den blifvande Norra stambanan, har den år 1858 i nåder för ordnade jernvägskomit, jemte uttalande af den åsigt, att å norra sidan ingen lämpligare punkt för stationsgård finnes att tillgå; än trakten vid Röda Bodarne nära: Klara sjö, framställt det förslag, att föreningsbanan mellan en här anlagd bangård och den redan varande stationen å Södermalm skulle utgå från jernvägslinien mellan Liljeholmen och nämnda station; sträxtsödet on stationen, samt genom en tunnel, utsprängd för dubbel bana, under de södra bergen amd ragas uti en båge af 2000 fots radie till och inpå ve: stra. hörnet: af jernvågen, derifrån ledas på en bank öfver Riddarfjärden, genom östra ändan at Lindska huset vid Munkbron samt öfver Rid: darholmskanalen och f. d. Geijerska tomten, utmed kajen vid Riksgäldskontorets hus till Norrström; vidare öfver vestra hörnet af Strömsborg till Tegelbacken vid Klara sjö, derifrån linien genom nägra mellanliggande tomter skulle fortsättas till en öppen plats norr om Gamla Kungsholmsbrogatan. Öfver Riddarholmskanalen skutle banan ledas på en-murad upphöjning, försedd med-hvalf: för kommunikationen derunder å ka nalen, på hvilken upphöjning et gata borde an läggas mellan Flugmötet. och Riddarholmen. För banans dragning öfver Norrström skulle byggas två broar af jern, med tre spann af 100 fot hvardera, på stenpelare, hvarjemte utfyllning skulle ske i Klara sjö, för infättande af en till räcklig. rymlig bangård, på vestra sidän försedd med lastkaj. Från denna bangård komme banan att fortsättas i terrängens plan till den öppna platsen norr om Gamla Kungsholmsbrogatan midt för Trädgårdsföreningens lokal, der verk städer, lokomotiv-stallar och förrådshus skulle uppföras. Uti berörde plan har chefen för statens jernvägsbyggnader sedermera föreslagit åtskilliga förändringar, åsyftande dels att banans lutning uti tunneln under södra bergen skulle minskas från I fot på 80 eller 85 till 1 föt på 100, under en krökningsradie af 1400 fot; hvärigenom den för statens stambanor i allmänhet tillåtna starkaste lutning icke öfverskredes, dels att bro i stället för bank skulle anläggas öfver Riddarfjärden mellan jernvågen och Kött-torget, hvar jemte från hufvudbanan skulle vid lämpliga punkter utläggas sidospår till Stadsgårdshamnen. Skeppsbron, Kornhamnstorg, Munkbrotorget, kaen utefter Riddarholmen samt till ett nytt, ryms igt salutorg norr om Gamla Knngsholmsbrosatan, på hvilken sednare vidsträckta och nu bebyggda trakt tillfälle finnes att anlägga en ör Norrmalms aflägsnare delar väl behöflig, men uittills saknad båthamn, äfvensom mågasiner Dn. ms. Kostnaden för denna jernvägsförbindelse från ch med dess afvikelse från linien söder om södermalms station till och med öfvergången rat samla Kungsholmsbrogatan, hutvudstationen vid Clara sjö inbegripen, är beräknad till 3,070,000 dr, af hvilken kostnadssumma belöper sig: ;å linien till jernvågen; genom tunnelny 960,000: å banan från Tegelbacken, stationen nberäkad, till Gamla KungsholmsbroCU Te testteverenlnersesstsvrr rapp sreRr EN a se 610,000: amt på den egentliga sammanbindvingsbanan mellan Jernvågen och Te